خانه / کلیدی / برای موفقیت در کنکور ارشد چند ساعت باید درس بخوانیم؟

برای موفقیت در کنکور ارشد چند ساعت باید درس بخوانیم؟

یکی از سوالاتی که در میان داوطلبان کنکور ارشد عمران مطرح می گردد ، در واقع همین مسئله است. اکثر داوطلبان مشتاق بر این هستند که بدانند برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد عمران ، می بایست هر روز چند ساعت از وقتشان را به مطالعه اختصاص دهند. یکی از دیدگاه هایی که برخی در این زمینه ذکر می کنند ، حداکثر تلاش است . آن ها بر این عقیده هستند که افراد باید حداکثر تلاشی که در توانشان هست را برای کنکور ارشد عمران به کار گیرند. عده ای دیگر نیز روزانه بالای هشت ساعت را رمز موفقیت می دانند.  با این حال تجربیات در مورد برخی داوطلبان حاکی از آن است که این گونه دیدگاه ها کاملا درست نیست.

داوطلبی را در نظر بگیرید که در مطالعه ی ارشد عمران به موفقیت و کسب رتبه ی خوبی شده است . ممکن است چنین داوطلبی در پاسخ به شما بگوید که از فلان روز شروع کردم و هر روز 12 ساعت خواندم و نهایتا به هدف خود یعنی موفقیت در کنکور ارشد عمران دست یافتم .در این حالت نباید از این پاسخ تعجب کرد چرا که  :

((افراد متفاوت هستند.))

کنکور ارشد عمران

در حقیقت تجربه نشان داده است که اصلا این نوع نگرش (تعداد ساعات مطالعه ) به دروس ارشد عمران درست نیست . به نظر بنده نگرش ساعتی به دروس باعث می شود که کیفیت مطالعه ی شما تا حد قابل توجهی افت پیدا کند. چرا که ساعات در واقع فقط نوعی کمیت ظاهری از میزان مطالعه ی شما به دست خواهند داد . چرا که در این حالت بسیاری فقط می خواهند تعداد ساعات مطالعه را افزایش دهند و دیگر توجهی به کیفیت و بازدهی یادگیری خود نخواهند داشت . چه بسیا داوطلبان زیادی که در دوران مطالعه برای کنکور ارشد عمران روزی بالای 10 ساعت مطالعه داشته ولی به نتیجه ی مورد نظر خود نرسیدند !

با کمی پرس و جو (تجربه ی بنده ) و صد البته بررسی سابقه های رتبه های برتر کنکور به این نتیجه می رسیم که روش های رسیدن به موفقیت آن ها با هم کاملا متفاوت بوده و از طرفی هم این تفاوت ها کاملا طبیعی است. چرا که در وهله ی اول استعدادهای انسان ها تفاوت با یکدیگر تفاوت دارد در نتیجه ممکن است روشی که یکی از رتبه های برتر کنکور انتخاب کرده برای شما با توجه به علاقه و استعدادتان در دروس اصلا عملی نباشد.

 

اهمیت استراتژی در کنکور ارشد عمران

در گام اول شما باید استعداد و علاقه ی خود را در دروس مختلف ارشد عمران شناسایی نمایید . با شناسایی این موضوع می توانید تا حد زیادی بدانید که دقیقا روی چه مباحثی باید متمرکز شده و از چه مباحثی می بایست بدون توجه زیاد عبور نمایید.

توصیه ی دوم این است که حتی الامکان نگرش ساعتی و تمرکز بر روی افزایش ساعات مطالعه را از ذهن خود کنار بگذارید . به جای آن می توانید بر روی کیفیت مطالعه متمرکز شوید. عواملی که سبب افزایش کیفیت مطالعه می شوند بسیار زیاد هستند. برخی از آن ها را در زیر برای شما ذکر می کنیم.

ارشد عمران

تغییر مکان مطالعه

در مسیر مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد عمران ممکن است مطالعه برای شما به مرور تکراری گردد ، می توانید برخی روز ها برای تنوع به کتابخانه ها بروید و در آن جا مطالعه ی خود را از سر بگیرید. در این حالت به دلیل ایجاد یک تنوع در مطالعه ، شاهد رشد عجیب کیفیت مطالعه خواهید بود . به علاوه دیدن دیگر کسانی که مانند شما در حال مطالعه هستند نیز به نوعی انگیزه بخش راه شما خواهد بود .

اگر رفتن به کتابخانه هم برایتان ممکن نیست می توانید این تنوع را در اتاق محل مطالعه ی خود به وجود آورید. با ایجاد یک منظر و دکوراسیون جدید در اتاق می توانید به راحتی انگیزه ی خود را افزایش دهید و خود را از حالت یکنواختی مطالعه برای کنکور خارج کنید .

 

ورزش

یکی از عوامل مهم که سبب افزایش بازده و کیفیت مطالعه می گردد ، ورزش است. 20 دقیقه ورزش صبحگاهی وقت زیادی را از شما نخواهد گرفت. به علاوه سبب شادابی و افزایش بازدهی شما در کل طول روز می گردد. فایده ی دیگر ورزش این است که با آن می توانید در دوران کنکور وزن خود را کنترل کنید. با توجه به این که خواندن مباحث فنی و مهندسی سنگین بوده و انرژی زیادی نیز می برد ، متاسفانه بسیاری از داوطلبان در این دوره به عادات غذایی ناسالم روی می آورند. لذا این گفته بین دانشجویان شایع است که : (( کنکور ارشد عمران باعث اضافه وزن می شود.)) با این حال اگر ورزش مناسب داشته باشید نه تنها از اضافه وزن در امان خواهید بود ، بلکه بازدهی شما نیز بالا خواهد رفت.

گردش

اگر از جمله کسانی هستید که تنها کارتان مطالعه است و فعالیت جانبی مانند اشتغال و … ندارید ، حتما هفته ای یک بار با دوستان به گردش بروید . قدم زدن در فضای سبز از جمله مواردی است که تاثیر قابل توجهی بر روی بازدهی شما خواهد گذاشت. می توانید در هفته زمان خاصی را با دوستان مخصوصا دوستان کارشناسی ارشد عمران به گردش اختصاص دهید و از فضای طبیعت لذت ببرید.

 

کلاس ها و جلسات حضوری با مشاور

تجربه نشان داده است که کلاس ها علاوه بر مفید بودن در زمینه ی تقویت علمی و رفع اشکال ، در افزایش بازدهی نیز بسیار موثر خواهد بود. چرا که افراد در کلاس ها ، سایر داوطلبین کنکور را می بینند و با آن ها ارتباط برقرار می نمایند. این ارتباط در روحیه ی افراد تا حد زیادی موثر خواهد بود. علاوه بر آن پس از در میان گذاشتن موضوع با یک مشاور نیز می توانید تا حد قابل توجهی بازدهی خود را افزایش دهید. هرگز اجازه ندهید خستگی و بی حوصلگی بر شما غالب شود .

ارشد عمران

روش درست مطالعه

بالتبع هر کس برای مطالعه روش خاص خودش را دارد که از آن نتیجه می گیرد. سعی کنید هنگامی که یک جمله را می خوانید ، تصویر آن را در ذهن خود ایجاد کنید. به صورتی که استاد هم اکنون دارد آن مبحث را تدریس می کند. این کار را آن قدر تکرار کنید که ذهن شما نسبت به تصویرسازی قدرت مسلز گردد. به علاوه در حین مطالعه می توانید لحظاتی از جای خود بلند شده و حرکات کششی ساده ای را انجام دهید. این موضوع علاوه بر ایجاد تمرکز سبب می شود که از لحاظ سلامت بدنی نیز عضلات فعالیت خود را داشته باشند.

به علاوه در مطالعه حتما و حتما باید خلاصه برداری داشته باشید، در غیر این صورت مباحث را از یاد خواهید برد. لذا از آن نیز غافل نگردید.

 

عمران مشاوره | ارشد عمران

 

پایان

درباره امین کاویانی

امین کاویانی هستم . دانشجوی مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه تهران. در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران سال ۹۴ توانستم رتبه ی ۴۷ کسب کنم. علاقه مند هستم که در زمینه مشاوره به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد عمران کمک کنم.

هم چنین بخوانید:

ارشد عمران

هدف + تلاش = موفقیت (بخش اول)

همه ما رویاها و آرزوهایی داریم … همه ما در اعماق روح خود می خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *