خانه / نکات مشاوره ای / هدف + تلاش = موفقیت (بخش اول)

هدف + تلاش = موفقیت (بخش اول)

همه ما رویاها و آرزوهایی داریم … همه ما در اعماق روح خود می خواهیم باور کنیم که دارای موهبت خاصی هستیم، می توانیم تغییر و تفاوتی ایجاد کنیم، می توانیم به طریق خاصی در دیگران نفوذ کنیم و می توانیم جهان فعلی را به صورت دنیای بهتری در آوریم.
آرزوی شما چیست ؟ شاید رویایی است که آن را فراموش کرده اید و یا درشرف زوال و نابودی است . اگر آرزوی شما عملی می شد ، وضع امروزی شما چگونه بود؟
اکنون چند لحظه وقت صرف کنید و در رویا و آرزوی خود فرو بروید و ببینید خواسته واقعی شما در زندگی چیست ؟
برخی افراد  به موفقیتهای کوچکِ روزانه  اکتفا میکنند و زندگی شان را تا به آخر با این دلخوشی کوچک می گذرانند.
برخی دیگر با رسیدن به هدفی خیالشان راحت میشود.
اما برخی ها تا به آرزویهای بزرگ خود نرسند آرام نخواهند گرفت. موفقیت های کوچک روزانه ، فرد را به اهدافش میرساند و مجموعه ای از اهداف ، آن شخص را به آرزوهایش !

بیایید نگاهی به وضعیت کنونی خود و فعالیت های روزانه حال حاضرتان بیندازید . سپس از خودتان بپرسید:

(( اگر به این وضعی که در این چند روز یا چند هفته اخیر زندگی کرده ام  ادامه دهم ، یک سال دیگر ، پنج سال دیگر یا ده سال دیگر به چه چیزهایی در زندگی خواهم رسید ؟؟…))
و دوباره از خود بپرسید:

(( آیا وقت آن نرسیده است که شروعی داشته باشم و برای رسیدن به اهدافم اقدام کنم ؟؟ ))

مقصد چیست؟ از زندگی چه می خواهید؟
سرآغاز هر (( رسیدن ))  دانستن این موضوع است که  ((به کجا بروم)) . یعنی مشخص کردن مقصد !!! اگر بدون هدف و بدون مقصد حرکت کنید، سرگردان می مانید و به هیچ جا نمیرسید.
پس سر آغاز رسیدن به آرزوهایتان (( تعیین هدف )) است . شما باید بدانید دقیقا چه میخواهید و به چه اندازه میخواهید !  باید دقیقا کیفیت و کمیت آنچه را که میخواهید مشخص کنید و زمانی برای رسیدن به آن در نظر بگیرید و برای به دست آوردنش در آن زمان تعیین شده، متعهد شوید.
افراد موفق ، کسانی هستند که دارای اهداف مشخصی بوده و دقیقا می دانند از زندگی چه میخواهند و زمانی برای رسیدن به آن تعیین می کنند.  بنابراین آنان حاکم بر سرنوشت خود هستند و اجازه نمیدهند که امواج، آنان را به هر سمتی که می خواهد ببرد، بلکه دارای مقصدی مشخص هستند که برای رسیدن به آن دارای اشتیاقی سوزناک هستند.
بنابراین اولین و شاید مهمترین راز موفقیت ، مشخص نمودن هدف است. پس هدفتان را با صراحت  روی کاغذی بنویسید و زمان مشخصی برای رسیدن به آن تعیین کنید. با این کار در واقع به کائنات سفارش میدهید که چه چیزی را برای شما مهیا کند.  بیشتر مردم این کار را نمیکنند و همراه در پیچ و خم جاده زندگی سرگردانند.

استر هیکس:  “اولین گام خواستن است. به دنیا فرمان بده. به دنیا خواسته ات را بگو. بگذار بفهمد چه می خواهی. آن وقت است که به خواسته ات پاسخ می دهد.”

گام اول

پس از مشخص نمودن هدف (مقصد)  ، اینک باید اولین قدم را برداشت . اولین قدم چیست؟
اولین گام میتواند شروع کاری باشد که شما ماه ها یا سالها به آن فکر میکردید اما بنا به احتمالات و احتیاط ، جرات و جسارت انجام آن را نداشته اید. کافیست یک تصمیم قاطع بگیرید و دست به کار شوید . اکنون میدانید دقیقا چه می خواهید.
افراد موفق ریسک میکنند و منتظر برنامه قطعی و ۱۰۰% نیستند و زیاد به استدلال اعتماد نمیکنند و معتقد هستند که ذهن نیمه هشیارشان ؛ نقشه را طراحی میکند. آنان خواسته اشان را با تمام و جود به خود و دیگران و خداوند میگویند. شجاعتشان موقتی نیست و ادامه دار است و در مقابل انتقادها ، سرزنش ها و تمسخرها مقاوم هستند و فقط هدفشان برایشان اهمیت دارد نه دیگران. همیشه مشغول، فعال و سازنده هستند. هنگامی که اغلب افراد در حال استراحت هستند آنها برنامه ریزی می کنند و فکر می کنند تا وقتی که کارشان را انجام می دهند استرس کمتری داشته باشند. بلندپرواز هستند و دوست دارند حیرت انگیز باشند. آنها هوشیارانه انتخاب می کنند تا بهترین نوع زندگی را داشته باشند و نمی گذارند زندگی شان اتوماتیک وار سپری شود.

یادتان باشد که هرگز اجازه ندهید کسی روحیه ی شما را سست کند. مثلا اگر واقعا به گرایش مهندسی زلزله یا سازه علاقه دارید، با تمام قوا به طرف آن حرکت کنید. اگر در کارتان اراده ی محکم داشته باشید، هرگز کسی نخواهد توانست با گفته هایی که با توجه به برداشت های شخصی خودش از موضوع دارد در شما تاثیر بگذارد. البته می توانید حرف هایش را بشنوید ، اما لازم نیست ذره ای به آن توجه کنید !

مطمئن باشید روزی با خود خواهید گفت :

” من موفقیت ام را مدیون شنیدن بهترین نصیحت ها و انجام دقیقاً عکس آن ها می دانم. “

درباره امین کاویانی

امین کاویانی هستم . دانشجوی مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه تهران. در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران سال ۹۴ توانستم رتبه ی ۴۷ کسب کنم. علاقه مند هستم که در زمینه مشاوره به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد عمران کمک کنم.

هم چنین بخوانید:

معرفی گرایش مهندسی و مدیریت ساخت

مهندسی و مدیریت ساخت یکی از گرایش های رشته ی مهندسی عمران است که به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *