خانه / نکات مشاوره ای / دوراهی بزرگ فارغ التحصیلان کنکور ارشد عمران

دوراهی بزرگ فارغ التحصیلان کنکور ارشد عمران

به گزارش عمران مشاوره آمارهای سال های اخیر و نیز بررسی های صورت گرفته از داوطلبان آزمون ارشد عمران حاکی از آن است که گرایش به سوی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد عمران روز به روز کاهش می یابد ، در مقاله ی پیشین چرا ارشد بخوانیم سعی کردیم بعضی موارد را در این باره برایتان توضیح دهیم . در این مقاله نیز سعی می شود که روند کاهش تعداد داوطلبان کنکور ارشد عمران به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد.
گفته می شود که تا زمانی که محصلان در سن و سال کمی قرار دارند ، دغدغه‌های والدین و خود این عزیزان ، تحصیل و یا راه یافتن به مدرسه‌ای مناسب برای پیشرفت روز افزون می باشد و به معمولا به عامل وجود کار در جامعه توجهی صورت نمی گیرد .مثلا تمامی دغدغه ی یک دانش آموز این است که بتواند در مقطع کارشناسی ارشد عمران در دانشگاه تهران تحصیل کند . اکثر دانش آموزان در این راه سختی های زیادی را متحمل شده ، و شکست ها و سختی ها را به جان می خرند تا نهایتا بتوانند به موفقیت نهایی و آرزوهای خود دست یابند . بسیاری در این راه هزینه های زیادی را نیز برای تحصیل متحمل می شوند که در کلاس ها و کنکورهای آزمایشی مختلفی شرکت نمایند.

نهایتا در سیستمی که در حال حاضر وجود دارد ، این دانش آموزان کوشا و باانگیزه به مرحله ای به نام کنکور می رسد. با دیدن این آزمون بزرگ نیز همه سعی می کنند که باز بهترین حالت را از آن خود کنند ، چرا که بسیاری آزمون کنکور را سرنوشت ساز زندگی خود دانسته و اغلب هم در این دوران سعی در استفاده ای بهینه از اساتید و کلاس های مختلف دارند. در این مرحله تمامی تمرکز این داوطلبان روی مقوله ی کنکور متمرکز است و دیگر به آرزو و علاقه ی خود مانند کارشناسی ارشد عمران که در بالا ذکر گردید، هیچ توجهی ندارند.

با این حال می دانیم که در گذشته چنین شرایط و جوی حاکم نبود . خانواده ها که در گذشته همواره فرزندان خود را به تحصیل تشویق می کردند ، شاید هرگز انتظار این را نداشتند که در آینده خود این مسئله به دغدغه و معضلی بزرگ برای همین جوانان تبدیل گردد.

از طرفی کارشناسان بر این باورند که دانشگاه همان گونه که می تواند به افزایش آگاهی افراد کمک نماید، می تواند میل این جوانان را نسبت به تحصیلات عالیه تغییر دهد. که خود این موضوع می تواند عامل بسیاری مهمی در کاهش نرخ داوطلبان کنکور ارشد عمران باشد . نکته ی دیگری که در این میان باعث نارضایتی فراوانی شده است ، مشکل این جوانان برای ورود به بازار کار و پیشنهادهای شغلی است ، به گونه ای که اظهارات جوانان حاکی از آن است که مدرک تحصیلی هیچ تاثیری در ورود به کار نخواهد داشت.

حال بر اساس آخرین آمار منتشر شده از وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نرخ بیکاری در جوانان در بازه ی میان 15 تا 24 سال در سال 1393به میزان 22.9 درصد رسیده است که امید بر کاهش این مقدار در سال های آتی وجود دارد.

هزینه های گزاف در تحصیلات ارشد عمران

بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد عمران در دانشگاه آزاد و غیره گذشته از شرایط کاری خود ، از اوضاع پرداخت هزینه ها نیز ابراز نارضایتی می کنند ، بسیاری نیز بر این باورند که پرداخت این هزینه ها اصلا توجیهی ندارد ، سایرین نیز بر این باورند که با توجه به وجود روابط خود در مسئله ی اشتغال مهندسی عمران مشکلی ندارند ، با این حال احساس سنگینی پرداخت هزینه ها در این میان برایشان به مشکلی تبدیل شده است . چرا که موسسات آمادگی برای کنکور و نیز دانشگاه های غیر دولتی به عنوان یک منبع درآمد به این دانشجویان نگاه می کنند .

مسئولیت دانشگاه در قبال مسئله ی اشتغال دانشجویان

در همین راستا دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد مسئله ی اشتغال زایی در دانشگاه ها اظهار داشت :دانشگاه هیچ مسئولیتی در ارتباط با ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان ندارد . البته در این مورد شرکت های دانش بنیانی ایجاد شده اند تا بدین وسیله بتوان نیروی های تربیت شده را جذب خود دانشگاه ها نمود ، با این حال این خود نمی تواند پاسخ گو باشد.

می دانیم که امروزه به علت برخی مشکلات بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد عمران در کارهای غیرمرتبط با رشته ی خود مشغول هستند در همین باره وی هم چنین افزود :در خصوص بی ارتباط بودن شغل دانشجویان فارغ التحصیل با رشته تحصیلی آنان که در بسیاری از موارد مشاهده می گردد نیز باید تدابیری در زمینه ایجاد و توسعه رشته های مورد نیاز در نظر گرفته شود اما نهایتا دانشگاه چنین مسئولیتی در قبال چنین امری نداشته و چنین مسئله ای برایش تعریف نشده است.

عدم شایسته سالاری در اشتغال دانشجویان ارشد عمران

دانشجویانی که کنکور ارشد عمران را پشت سر می گذارن ، در برخی موارد ابراز نارضایتی دارند . متاسفانه معضلی که امروزه بسیاری از آن شکایت می کنند ، این است که برخی از مشاغل اگرچه نیازمند افراد با صلاحیت می باشند ، با این حال به افرادی که از صلاحیت کمتری برخوردار هستند واگذار شده اند . هم چنین نقل می شود که مدرک کارشناسی ارشد عمران برای برخی شرکت ها اعتباری نداشته است . جوانان فارغ التحصیل امروزه بر این باورند که واگذاری شغل ها بیشتر بر اساس رابطه شده می باشد و دیدن عدم مطابقت شغل افراد با رشته تخصصیشان در نهایت باعث دلسرد شدن بسیاری از این جوانان شده می شود و همین امر سبب می شود که دیگر دانشجو هیچ رویایی برای خود نداشته باشد و شاید تحصیل کردن از بی اهمیت ترین مسائل در زندگی وی محسوب گردد .

تقاضا محور کردن دانشگاه ها

دکتر مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی حرفه ای در این خصوص ابراز نمود : کلیه ی دانشگاه ها به دو دسته تقسیم می شوند که یا عرضه محور و یا تقاضا محور می باشند .
در مورد دانشگاه های عرضه محور می توان گفت که این دانشگاه ها نیرو هایشان را بر مبنای دانش و مدارک بالاتر تنظیم می کنند ،اما در دانشگاه های تقاضا محور ، در واقع هدف دانشگاه تربیت نیرو در زمینه های آموزشی و پژوهشی است اما محور اصلی این دانشگاه ها پاسخ گویی به نیاز های بازار است ، در نتیجه این دانشگاه ها سعی در تربیت نیروهایی دارند که در بازار کار جذب شده تا مشکل بیکاری به گونه ای حل گردد .

مدرک گرایی عامل اصلی نبود کار مناسب برای کارشناسی ارشد عمران

نکته ی دیگری که در این میان می بایست مورد توجه دانشجویان کارشناسی ارشد عمران قرار گیرد نیز در این گزارش ذکر گردید . شفیعی ادامه داد : متاسفانه در کشور ما دانشگاه ها به صورت عرضه محور هستند به همین دلیل است که فارغ التحصیلان قادر به یافتن شغل مورد علاقه ی خود نیستند ، چرا که در کشور ما علم ، به صورت فناوری تجلی پیدا نکرده است و در نهایت مدرک گرایی سبب شده است که جوانان ما از کار های رده پایین شروع به کار نکنند .اما در مجموع می توان گفت که ریشه اصلی این مشکلات عدم وجود پیوندی اصولی میان دانشگاه و صنعت می باشد .

در مورد تعداد زیاد دانشجویان کنکور ارشد عمران نیز شکایت های مختلفی وجود دارد. در همین راستا وی در پایان نیز افزود : تعداد زیاد دانشجویان و نیز اهمیت ندادن به کیفیت باعث شده است که مشکلاتی از این دست بوجود آید ، پس دانشگاه ها باید این نکته را مد نظر داشته باشند که علاوه بر کمیت ، کیفیت نیز می بایست سر لوحه کارشان قرار گیرد .

نتیجه گیری

اگرچه شاید اقداماتی در زمینه ی کاهش تعداد دانشجویان بیکار صورت گرفته باشد اما مشاهدات حاکی از آن است که متاسفانه عملا اقدامات انجام شده تاثیری در کاهش نرخ بیکاری به خصوص در مورد مهندسین کارشناسی ارشد عمران نداشته و تعداد شغل های ایجاد شده نیز با تعداد شغل های از بین رفته فاصله قابل تاملی دارد و این مسئله خود سبب کاهش رغبت داوطلبان به سوی کنکور ارشد عمران شده است ، به هرحال بدیهی است که شرایط همواره این گونه نبوده و امید است که در دولت “ تدبیر و امید ” حرکتی موثر در خصوص مهار معضل بیکاری صورت گیرد چرا که بیکاری جز مهم ترین معضلات اجتماعی تلقی می گردد .

عمران مشاوره – کنکور ارشد عمران

پایان

درباره امین کاویانی

امین کاویانی هستم . دانشجوی مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه تهران. در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران سال ۹۴ توانستم رتبه ی ۴۷ کسب کنم. علاقه مند هستم که در زمینه مشاوره به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد عمران کمک کنم.

هم چنین بخوانید:

پزشکی بخوانیم تا پولدار شویم! چرا این کار اشتباه محض است ؟

با عرض سلام خدمت شما عزیزان بزرگوار ! به قدری با بنده تماس گرفته شد …

12 دیدگاه

  1. محمد رضا میرکی

    کدام گرایش عمران خوبه میگن گرایش منابع اب گرایش پردرامدیه؟؟

  2. سلام
    من امسال عمران امیر کبیر قبول شدم و هدفم فقط اپلای برای ارشده
    به نظرتون اگه رنک دانشگاه بشم با زبان عالی میتونم کجا ها اپلای بگیرم
    شما دیدین به خاطر این میپرسم
    ممنون

    • سلام !
      از آشنایی خوشبختم و بهت تبریک میگم آریا جان !
      دانشگاه سابق خودم قبول شدی 🙂
      البته واقعا دانشگاه خوبی نیست
      در مورد اپلای هم یه اصل مهم هست و اونم این که شانسیه
      داشتیم از همون عمران امیرکبیر با مدل 13 اپلای کردن بهترین دانشگاه های آمریکا

      • پس کدوم دانشگاه خوبه؟!

      • البته من میتونم به مهندسی کامپیوتر امیر کبیر تغییر رشته بدم؛وضعیت اون در مقایسه با عمران چجوریه؟

        • فوق العاده است
          ب شرطی ک علاقه داشته باشی

          • شما فوق العاده به چی میگین؟ من تو نت گشتم و تقریبا بیشترین حقوقی که دیدم 3 تومن ماهیانه بود با سابقه ی کار زیاد ؛ که البته میدونین که تو کار از کامپیوتریا خیلی کار میکشن ،خیلی و عموما هم کار تکراری بهت میدن (البته اگه استخدامو حساب کنی) تو کار ازاد هم اگه حساب کنی بازم درامد عمرانیا خیلی خوبه !!! لطفا توضیح بدین تا این مسایل برام روشن شه ؛ ممنون

  3. سلام مهندس
    من هم قبل از اعلام نتایج کنکور سراسری و اطلاع از کاری که آقای احمدی کردن، بین ارشد عمران و کنکور تجربی و قبولی در دندانپزشکی دودل شدم…
    بین گرایش های ارشد از مدیریت ساخت و بعدش حمل و نقل خوشم میاد و از طرفی هم بخاطر علاقم به تحصیل دوس دارم دکتری داشته باشم…حالا دکتری عمران یا دکتری دندانپزشکی؟
    بحث درآمد قطعا برای یه پسر خیلی مهم و حیاتیه و انکار کردنش گول زدن خودمونه.
    از شما که الان مشغول به تحصیل در مدیریت ساخت هستین میخوام تا درخصوص این رشته راهنماییم کنین…کاملا صریح و واقع بینانه…نه مثل برخی از سایت ها که مینویسن مدیریت ساخت = 10 میلیون حقوق ماهانه!
    قطعا شما که الان مشغول به تحصیل در این رشته هستین اطلاعات خوبی از آینده شغلیش دارین،ممنون میشم اطلاعاتتون در اختیار بنده هم قرار بدینو بفرمایین پتانسیل این رشته تا چه حد هست و فارغ التحصیلان این گرایش باید کجا مشغول کار باشن؟
    شما مدیریت ساخت رو ترجیح میدین یا دندون پزشکی بین الملل رو؟

    • صریح و واضح بخوام بگم دوست خوبم من در این شرایط اگر برگردم دندانپزشکی رو ترجیح میدم فقط چون مسیر راحت تری هست !
      اکثر واحدهاش عملی هست و خب درآمدی که داره و بعضا شنیده میشه غیرقابل باور هست.
      البته راستش الانم شرایط کاری خودم خیلی خوب هست و خیلی راحت تر از رشته های پزشکیه ولی کمی مسیرش برام دشوار بود.
      در مورد درآمد ماهیانه ده میلیون واقعا نمی دونم کجا شنیدی ؟ اکثر دوستان ما که الان دارن اپلای می کنن ! مطمئن باش تو هیچ رشته مهندسی ای همچین چیزی نیست و این بیش تر شبیه به یک شوخیه ! مگر برای کسی که واقعا سابقه کار اجرایی زیادی (یا تخصص منحصر به فرد) داشته باشه

  4. اول که اومدم تو سایت فک کردم سایت برای این راه اندازی شده که به منی که میخوام واسه ارشد بخونم انگیزه بده ولی متاسفانه اکثر مطالبتون همون یه ذره انگیزه هم از آدم میگیره و به شدت آدم رو مایوس میکنه!!!!!!!

    • سلام مرسی از نظرتون

      شرایط بد هست متاسفانه در حدی که گفته میشه رتبه یک تجربی از برق شریف انصراف داده تا بره و پزشکی بخونه . بخش نظرات مردم رو در این مورد در اینجا بخونید.

      به هر حال سعی ما بر این هست که کمک کنیم ولی خب برای اصلاحات در گام اول باید مشکلات رو شناخت.

      مطلبی که درباره بیکاری مهندسان عمران گذاشته شد ، به قدری تکان دهنده بود و در دنیای مجازی دست به دست شد که برای خود بنده هم غیر قابل باور بود. این نوشته بیش از 5 هزار بار بازدید و در چند وبسایت معتبر دیگر هم کپی و منتشر شد !

      در مورد انگیزه هم باید بگم هدف این وبسایت کسب درآمد نیست و دلیلی برای دروغ گفتن وجود نداره . ما مثل برخی موسسات نیستیم که توی همین ارشد عمران کلاس برگزار می کنن و ماهیانه بیش از صد میلیون تومان درآمد دارن و به دانشجویان انگیزه کاذب برای ادامه تحصیل می دهند و سپس پس از گرفتن یه رتبه خوب که تبلیغاتی برای موسسه بشه ، داوطلبان رو به حال خودشون رها می کنن.

      ببخشید که طولانی شد . ولی متاسفانه مشکل بزرگ تر از اونی هست که فکرشو میشه کرد.

       

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *