خانه / نکات مشاوره ای / با زبان کنکور ارشد عمران چه باید کرد؟ (بخش دوم)

با زبان کنکور ارشد عمران چه باید کرد؟ (بخش دوم)

زبان کارشناسی ارشد عمران

در قسمت قبل گفتیم که در آزمون کارشناسی ارشد عمران، زبان انگلیسی به هیچ عنوان حذف پذیر نیست ، در نتیجه کلیه ی داوطلبان کنکور ارشد عمران و بالاخص داوطلبانی که  پایه ی زبان انگلیسی آن ها ضعیف است ، می بایست هرچه سریع تر به راهکاری برای مواجهه با زبان بیندیشند. (اگر تاکنون قسمت قبل را مطالعه ننموده اید می توانید از رویکرد زبان – بخش اول به مطالعه ی آن بپردازید.)

در ابتدا وضعیت طرح سوال از درس زبان در کنکور کارشناسی ارشد عمران را بررسی می نماییم:

در کنکور کارشناسی ارشد عمران حالت کلی سوالات زبان ثابت است یعنی شما در سر جلسه با صورت سوالاتی همانند شکل زیر مواجه خواهید شد: (صفحات به ترتیب از 1 تا 4 شماره گذاری شده اند.)

تصویر سوالات زبان ارشد عمران

این سوالات مربوط به آزمون کارشناسی ارشد سال 92 هستند، همان طور که مشاهده می کنید ، در این چهار صفحه که در ابتدای دفترچه ی سوالات قرار دارند ، 30 سوال زبان مطرح شده است. در آزمون کنکور ارشد عمران سال 92 در مجموع 135 سوال از کلیه ی درس های مختلف مطرح شده بود لذا با یک محاسبات ساده خواهیم داشت:

2015-09-09_10-08-10

این یعنی 22.2 درصد سوالات آزمون را تنها زبان به خود اختصاص می دهد . درسی که برخی به علت ناآگاهی از برخی مسائل آن را در کنکور کنار می گذارند!!!!

این را نیز بگویم که به طور میانگین اگر درصد شما در کل آزمون کنکور ارشد عمران بالای 40 درصد باشد به احتمال خیلی زیاد رتبه ای زیر 50 خواهید داشت (خود من با میانگین درصد 38.7 در آزمون 94 توانستم رتبه ی 47 کسب کنم) از طرفی می دانید که ضریب هر درس در مهندسی عمران 1 است .

نکته ی جالب دیگر نیز این جاست که در واقع برای پاسخ به یک سوال زبان آن چنان به فکر کردن زیادی نیاز نخواهید داشت ،در حالی که مثلا حتی اگر در مکانیک جامدات کنکور ارشد عمران بخواهند که ممان اینرسی دو مقطع را با هم مقایسه کنید(یکی از ساده ترین کارها) برای حل آن حداقل 3 دقیقه زمان لازم است اما در زبان برای پر کردن جای خالی یک لغت کم تر از 30 ثانیه زمان لازم خواهد بود! (چون به هر حال 2 حالت بیش تر وجود ندارد: یا داوطلب معنای آن لغت را می داند یا خیر! )

یعنی اگر شما فقط و فقط بتوانید از درس زبان در کنکور نمره ی کامل کسب نموده و به بقیه ی سوالات کاری نداشته باشید ، در حدود 40 دقیقه ی اول آزمون، شما برای کسب رتبه ی زیر 50 بیش از 50 درصد کار را انجام داده اید !!!!!! این در حالی است که مدت زمان آزمون بیش از 4 ساعت است!!!

با این اوصاف اگر بگویم درس زبان در کنکور ارشد عمران معجزه می کند ، چیز عجیبی نگفته ام ! به طور کلی اگر فقط بدانید برای کنکور ارشد چه چیزی و چگونه باید بخوانید با روزی دو ساعت خواندن هم قادر خواهید بود که رتبه ی زیر 100 کسب کنید . این تفکر ، همان چیزی است که عامل ایجاد این وب سایت است.

حال بیایید دقیق تر این سوالات را بررسی کنیم :

همان طور که در بالا ملاحظه می کنید، این سوالات از سه بخش (Part) به نام های A و B و C تشکیل شده اند.

بخش A (واژگان)

محتوای این بخش در واقع تنها لغات هستند . از آن جایی که زبان اولین درس در دفترچه ی آزمون خواهد بود ، در ابتدای کار شما با این 10 سوال از لغات زبان انگلیسی مواجه خواهید شد . به علاوه چون تست ها تنها مربوط به دانستن معنی واژگان زبان انگلیسی می باشند ، زیاد ذهن ر ا به خود درگیر نکرده و از این رو ، یک شروع خوب برای آزمون خواهند بود.اما اگر با خود فکر می کنید که مثلا با دانستن لغت concrete و یا rebar قادر خواهید بود که به این سوالات پاسخ دهید ، باید بگویم شما در اشتباه کامل به سر می برید. در کنکور واژگان به صورتی بسیار حرفه ای مطرح می شوند. به مثال زیر توجه نمایید:

زبان ارشد عمران
کنکور ارشد عمران 94 سوال 1

این سوال اولین سوال زبان در کنکور ارشد عمران 94 بود .(کد C) یک داوطلب از اول این جمله با خواندن متن آن را در ذهن تصویر می دهد و پس از مدتی کوتاه به اولین واژه ی ناآشنا برخواهد خورد:

tenant (به معنای مستاجر)

ولی آیا مثلا بدون دانستن tenant نمی توان به آن پاسخ داد ؟ راستش را بخواهید ، خود من هم در آن لحظه این معنا را نمی دانستم تا به کلمه ای دیگر در این باره رسیدم :

landlord (به معنای صاحب خانه)

اگر متن مثال های 504 را مطالعه کرده باشید معنای این لغت را خواهید دانست.(خود من هم در این کتاب آن را دیده بودم.) حال می توانیم بفهمیم که:

(( صاحب خانه تعدادی ماشین لباسشویی و خشک کن در زیرزمین نصب کرد ))

باید با خود بیندیشیم که وقتی صاحب خانه این کار را می کند شرایط چه می شود ؟

گزینه ی 1 که معنایی بدیهی دارد. با این حال اگر معنی آن را نمی دانید ، پایه زبان شما احتیاج به تقویت جدی دارد.سعی کنید متون مختلفی در مورد زبان عمومی مطالعه نمایید.

گزینه ی 2 واژه ی distinguish است ، اگر واژگانی را که در  این قسمت برایتان گذاشته ایم، مطالعه کرده باشید ، حتما در درس 2 آن را دیده اید . لذا سرجلسه آزمون معنای آن را هم خواهید دانست.

لغات زبان

می ماند گزینه های 3 و 4 که در این میان گزینه ی 3 تا حدی برای برخی گنگ خواهد بود. اما گزینه ی 4 نیز به معنای ارتقا دادن و افزایش دادن در بسیاری از کتب زبان عمومی از جمله 504 به کرات آمده است لذا شما به راحتی قادر خواهید بود که به این تست پاسخ دهید.

در نهایت این جمله را خواهیم داشت:

شرایط زندگی مستاجران پس از این که صاحب خانه نهایتا تعدادی خشک کن و ماشین لباسشویی در زیرزمین قرار داد به شدت بهبود پیدا کرد.

بخش B (کلوز تست)

جالب این جاست که در این بخش نیز تنها یک یا دو کلمه مورد سوال قرار می گیرند. برخی از این کلمات بار گرامری داشته و از جهتی لازم است که داوطلب تا حدی بر نکات گرامری مسلط باشد. در مقابل برخی اصلا بار گرامری ندارند. گاهی تنها دانستن معنای واژگان برای این بخش کفایت می کند.این نکته نیز توجه شود که سخت ترین و آسان ترین تست های زبان در این بخش مشاهده می شوند. مثلا در کنکور ارشد عمران 94 ، برای اولین سوال آن داشتیم:

سوال cloze test ارشد عمران 94

و گزینه ها نیز به شرح زیر بودند:

گزینه ها ارشد عمران 94

اگرچه این سوال بیش تر بار گرامری دارد ، با این حال در صورتی که اندکی متن انگلیسی خوانده باشید ،خواهید دانست که برای (( تبدیل شدن به )) از عبارت turn into استفاده می شود.

بخش C (درک مطلب)

در این بخش نیز دو و یا حتی سه متن چندسطری به شما داده می شود و پس از آن در این مورد از شما سوالاتی پرسیده خواهد شد. در واقع هدف این بخش این است که آیا شما مفهوم متن را خوب درک کرده اید یا خیر . گاهی نیز در همین متون ها زیر یک کلمه خط کشیده می شود و در پایین آن از شما مترادف این کلمه خواسته می شود. محتوای متن ها نیز مربوط به یکی از گرایش های مهندسی عمران است. مثلا ممکن است در یکی از متن ها راجع به سد ها صحبت شود ( گرایش آب ) در حالی که در متن دیگر موضوع بحث مدیریت پروژه باشد( گرایش مدیریت ساخت ) مثلا در کنکور ارشد عمران 94 یکی از متون در مورد بتن (مدیریت ساخت ) و دیگری در مورد زلزله (مهندسی زلزله) بود.

از این رو لازم است که داوطلب با تمامی واژگان گرایش های مختلف در کارشناسی ارشد مهندسی عمران آشنایی کافی داشته باشد.

ممکن است بخش درک مطلب در واقع به دلیل این که یک متن می بایست مطالعه شود ، در نظر داوطلبان کمی دشوار به نظر برسد. با این حال در صورتی که داوطلب به واژگان مسلط بوده باشد ، این درس بسیار ساده خواهد بود.

همان طور که قبلا شرح داده شد ، پیکره ی اصلی برای موفقیت در درس زبان ، دانستن واژگان زبان انگلیسی است. در صورت داشتن تسلط قابل قبولی در زبان انگلیسی به راحتی می توان به هر سه بخش فوق تا حدود قابل قبولی پاسخ داد.

موفقیت در زبان ارشد عمران

اما برای تسلط به واژگان مهندسی عمران چه باید کرد ؟

در اولین گام پیشنهاد می کنیم حتما از همین امشب واژگان زبان تخصصی ارشد عمران که در واقع پایه ی واژگان مهم هستند را از لینک زیر به صورت کاملا رایگان زیر دریافت نمایید:

دریافت واژگان زبان تخصصی عمران

یادتان باشد که این لغات ، حتما می بایست زیرمجموعه ی لغاتی که فرا می گیرید باشند ، چرا که این واژگان به شدت در کنکور کاربردی هستند . لذا در صورتی که لغات زبان تخصصی را از منبع دیگری مطالعه می نمایید ، مرور این کلمات توصیه می شود.

نکته ی بعدی این که چون زبان می بایست به مرور خوانده شود ، سعی کنید از برنامه های کامپیوتری و نرم افزارهای مختلفی که در زمینه ی یادگیری مرحله به مرحله ی لغات هستند ، استفاده کنید .این برنامه ها مانند جعبه ی لایتنر بسیار در یادگیری زبان مهم خواهند بود.

به عنوان مثال خود  من از برنامه ی B15 استفاده کردم . ماهیت این برنامه به این صورت است که یک کلمه پس از ورود به به برنامه 15 مرحله را طی می کند. البته پس از ورود به مراحل 7 و یا 8 دیگر کلمه تنها برای یادآوری است و در نتیجه پس از ورود کلمه به مرحله ی 7 و یا 8 می توانید مطمئن باشید که آن را فراگرفته اید.

2015-09-09_22-26-10

در واقع این برنامه متشکل از پانزده مرحله با نام های B1 تا B15 است . در ابتدا که لغت را با معنای آن وارد می کنید، آن لغت وارد مرحله ی B1 می شود . این مرحله همیشه فعال است و در کم تر از 24 ساعت مورد بازبینی قرار می گیرد. هر بار که لغت را دیدید باید سعی کنید معنای آن را به خاطر بیاورید . اگر معنای آن را بلد بودید که یک گام به جلو خواهید رفت یعنی مثلا آن لغت از B1 به B2 منتقل خواهد شد. در صورتی که در هر یک از مراحل معنای لغت را نمی دانستید ، لغت دوباره به خانه ی ابتدایی خود یعنی B1 بازخواهد گشت.بدین صورت آن لغت دوباره از ابتدا مرور می گردد .(دقیقا مانند جعبه ی لایتنر اما بدون نیاز به کاغذ و …)

به علاوه زمان نیز در این میان مهم خواهد بود مثلا B1 همیشه فعال است و لغات داخل آن را از شما خواهد پرسید  اما مثلا B7 سی روز پس از ورود یک کلمه به آن ، دوباره آن کلمه را از شما خواهد پرسید.

در حالت کلی کار شما فقط این خواهد بود که هر جایی که هستید و احساس بیکاری می کنید (مترو ، صف نانوایی، اتوبوس و … ) تنها گوشی را از جیب خود بیرون آورده و لغات کنکور ارشد عمران را مرور نمایید(مسلما از انجام بازی های اعتیاد آور و بیهوده ی امروزی که متاسفانه اکثرا گرفتار آن ها شده اند، مفید تر خواهد بود.)

طوری که به یاد دارم استفاده از این برنامه تا مرحله ی B4 رایگان بود.پس از مدتی استفاده از برنامه آن را خریداری نمودم . قیمت آن 15000 تومان بود . اما به جرات می توانم بگویم که از آن به اندازه ی دویست ، سیصد هزار تومان استفاده کردم.

برنامه ی B15 یادگیری زبان

 

در تصویر بالا نمایی از برنامه را  که از صفحه ی گوشی خود گرفته ام ملاحظه می کنید . در حدود یک سال توانستم حدود 1100 واژه را به مراحل هفت به بالا برسانم.(بسیاری حاضرند برای یاد گرفتن هزار واژه مقادیر گزافی هزینه کنند.) به طور کلی برنامه ی نسبتا خوبی است . حتی قابلیت هایی مانند تلفظ و … در آن وجود دارد که می توان از آن استفاده نمود که البته من زیاد استفاده نکردم.

SC20150909-210858

در تصویر بالا نیز تعداد کل واژگان وارد شده در برنامه ی گوشی خود من را 2796 عدد را ملاحظه می کنید .(که آن ها را در طول یک سال مرور کرده ام) با توجه به این که این روز ها اغلب از تلفن های همراه نقش انکار ناپذیری در زندگی ایفا می کنند ، ایده ی آموزش لغات زبان کارشناسی ارشد عمران به وسیله ی تلفن های همراه جالب به نظر خواهد رسید.

در صورت تمایل می توانید این برنامه را از لینک زیر (برای آندروید و ویندوز) به صورت رایگان دریافت نمایید:

download

دانلود B15 آموزش زبان

توجه بسیار مهم: نرم افزار دانلود شده از طریق لینک بالا تنها نسخه آزمایشی بوده و تنها تا سه مرحله کار می کند. برای استفاده بیش تر شما می بایست نرم افزار را خریداری نمایید. برای خرید شما شما می بایست تنها از طریق لینک زیر اقدام فرمایید. چرا که در صورت خرید از طریق سایت ما، امکانی در نرم افزار اضافه می شود که می توانید در صورت تمایل فلش کارت های کنکور ارشد عمران را به صورت رایگان در برنامه اضافه کنید.

خرید B15 از طریق ما + فلش کارت رایگان کنکور ارشد عمران

توجه کنید که در هر دو صورت خرید یعنی چه از طریق سایت ما و چه از طریق سایت B15، قیمت برنامه یکسان بوده و همان 20 هزار تومان است. اما باخرید از سایت ما یک قابلیت (اضافه کردن کل لغات کنکور ارشد عمران به برنامه به صورت خودکار) به برنامه شما اضافه خواهد شد. بدین معنا که شما می توانید هر موقع خواستید کلیه لغات کنکور ارشد عمران را در برنامه اضافه کرده و دیگر مجبور به اضافه کردن تعداد زیادی لغت به صورت دستی نخواهید بود. بدین صورت به شدت در وقت کنکوری های عزیز صرفه جویی خواهد شد.

 

در وقت های مرده ، مرور این لغات علاوه بر سرگرمی باعث صرفه جویی در وقت و مدیریت زمان می گردد ، مثلا می توانید زمانی که در مترو هستید و هیچ کاری ندارید به کمک تلفن همراه خود لغات مربوط به آن روز را مرور نمایید.

فراموش نکنید که از طرفی تنها مرور کافی نخواهد بود، شما می بایست به صورت پیوسته بانک لغات خود را افزایش دهید ، این کار را می توانید در زمان های مختلفی انجام دهید. یکی از زمان های مناسب برای این کار در میان درس های مختلف است. چون اغلب دروس کنکور کارشناسی ارشد عمران به صورت محاسباتی هستند و باعث خستگی ذهن می شوند ، انجام این کار در میان مطالعه می تواند به عنوان یک تنوع و رفع خستگی به شما کمک نماید.

به علاوه شما می بایست دانش لغات زبان عمومی خود را نیز افزایش دهید. کتاب های مختلفی در این زمینه وجود دارد که مهم ترین آن ها که تمامی افرادی که به فراگیری زبان می پردازند ، به کیفیت آن اذعان دارند ، کتاب 504 واژه ی ضروری است که پیشنهاد می شود حتما آن را تهیه فرمایید.

در مرحله ی بعدی نیز گرامر قرار دارد.گرامر در واقع در کنکور کارشناسی ارشد عمران مجموعه ای از یک سری نکات مهم است که باعث می شود شما بتوانید از دایره ی واژگان زبان انگلیسی خود به خوبی استفاده نمایید. در این زمینه نیز کتاب های مختلفی در بازار موجود است که می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.

نکته ی آخر و از همه مهم تر این که اگر تا کنون زبان را برای کنکور ارشد عمران شروع ننموده اید و قصد شروع کردن نیز دارید ، حتما و حتما مطالعه ی زبان را از همین امشب شروع کنید ، چرا که اثربخش بودن و کارامدی مطالعه ی زبان همان طور که گفته شد در طول زمان خود را نشان خواهد داد.

 

 

عمران مشاوره – کارشناسی ارشد عمران

کانال اهنگ جدید تلگرام

درباره امین کاویانی

امین کاویانی هستم . دانشجوی مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه تهران. در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران سال ۹۴ توانستم رتبه ی ۴۷ کسب کنم. علاقه مند هستم که در زمینه مشاوره به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد عمران کمک کنم.

هم چنین بخوانید:

معرفی گرایش مهندسی و مدیریت ساخت

مهندسی و مدیریت ساخت یکی از گرایش های رشته ی مهندسی عمران است که به …

37 دیدگاه

  1. shouresh nazargahi

    با سلام
    فرمودید که از طریق شما کد کاربری خریداری بشه فلش کارت لغات تخصصی عمران خودکار برامون بارگذاری میشه؟
    من این کار رو کردم اما نشد!
    چرا؟
    جایی رو اشتباه رفتم؟

  2. سلام روز بخیر
    من لیسانس معماری دارم اما میخوام ارشد عمران بخونم میشه راهنمایی کنید چه منابعی مطالعه کنم و چه درسایی اول بخونم بهتره و نکته ای ک هس من حدود ۳ سال ک اصلا سراغ درس.. نرفتم

  3. سلام خیلی ممنون از وقتی که میگذارید . من ترم هفت عمران هستم. و اردیبهشت میخوام ازمون ارشد بدم . شما گفتید کم خوندید اما با کیفیت . میشه از تجریه تون بکید که ما هم استفاده کنیم؟ شما برنامه مطالعه تون چطور بوده و از الان بخواهیم شرو کنیم چطور درس ها رو پیش ببریم و برنامه ریزی کنیم براشون که در کنار پروژه های دانشگاه قابل اجرا باشه و هیچ کدام ضربه نبینند.
    شما پایه قوی ای داشتید؟؟ اگر میشه راهنماییم کنید .
    و اینکه منابع کنکورتون تو درس های مختلف چی بوده؟
    پیشاپیش ممنونم…

  4. سلام وقت بخیر. مهندس عمران هستم. علاقه مندم به خواندن ارشد اما حقیقتش وقت و انرژی لازم برای دادن کنکور رو ندارم. کار پروژه و خوابگاه دور از سایت 14 ساعت از روز رو میگیره برای من بچه دار رمقی نمیمونه. سوال من اینه: چطور میشه با هزینه کم زمانی و زحمت ! وارد رشته مدیریت پروژه شد؟ ممنون

  5. سلام ممنون از مطالب خوب و مفيدتون
    اين نرم افزار ب١٥ براي اندرويد هست فقط؟؟؟!!! براي ios چي؟!!!!!

  6. سلام آقای مهندس، بنده برنامه b15 رو از سایتتون خریدم ، لغتهای ارشد عمران رو هم واردش کردم ولی تعداد این لغات نزدیک 500 عدد هست درحالیکه شما b15 رو که screen shot ازش گذاشتین حدود 2700 تا لغت داشت مابقی شو از کجا باید دانلود کنم؟

  7. سلام ببخشید مهندس میخواستم ببینم خوده شما چقدماه و روزی چند ساعت میخوندین واین که پشت سره مورک کارشناسیتون خوندین یا نه وقفه داشت؟

  8. سلام من کنکور ارشد عمران شرکت کردم خواستم سوال کنم واسه زبان عمومی چه کتابی باید بخونم

  9. آقا سلام
    میگم اگه من نرم افزارو فعالش کنم با توجه به منابعی که داخلش هست
    بازم باید کتاب بخرم و دونه دونه کلماتش رو وارد برنامه کنم؟
    چون تو نسخه جدیدش کلی منابع مثل 504 و 1100 و ….. داره

  10. سلام.
    برنامه انکیدروید (AnkiDriod) چطوره به نظر شما؟
    دو سه روزه با اون شروع کردم.

  11. سلام آقای مهندس.این لغاتی که گذاشتیدکفایت میکند برای کنکور؟در ضمن من برای کنکور دارم از روی کتاب سری عمران میخونم و این نرم افزاری که شما معرفی کردید یه درس سری رو از روش انجام دادم ولی از اونجایی که من لغات زیادی رو وارد میکردم,وقت گیر بود ودیگه انجام ندادم.پیشنهاد شما چیه؟

  12. دمت گرم با این مطلب و راهنمایی های عالی و پربارت
    پاینده باشی مهندس جان

  13. با سلام و سپاس بابت مطالبتان
    من از الان تقریبا ۶ ماه وقت مفید دارم برای ارشد
    من خودم درس پی و خاک و روسازی و راه و زبان تخصصی رو انتخاب کردم.و فقط میخوام میانگین درسدام ۲۳ باشه یعنی ۳۱ سوال .نه زیاد نه کم!یه راهنمایی میخواستم من جامدات بخونم یا هیدرولیک و بخش اول سیالات؟(جامدات هم ۱۰ سوال میخونم هیدرولیک و سیالات هم )پس از نظر تعداد سوال فرقی نداره
    ممنون میشم در این باره راهنمایی کنید

  14. با سلام و خسته نباشید
    من دانشجوی سال اخر عمرانم که امیدخدا اردیبهشت ماه کنکور ارشد دارم کلی سوال و راهنمایی لازم دارم یجورایی اصلا سر در گمم
    امکانش هست که گروه یا کانالی اینجادکنیم و ازراهنمایی هاتون بیشتراستفاده کنیم…

    • سلام خانم ایزدی
      متاسفانه امکانش نیست چون حجم پیام ها بیش از اندازه بالاست و ارتباط فعلا از طریق فرم تماس با پرداخت هزینه و یا همین کامنت ها به صورت رایگان ممکنه

  15. سلام من از امروز تصمیم گرفتنم شروع کنم میدونم خیلی دیره ولی میخوام بخونم
    به نظر شما کدو موسسه ثبت نام کنم

    • سلام
      اولا دیر نیست
      من راستش موسسه خاصیو پیشنهاد نمی کنم چون خودم هیچ کلاسی نرفتم و فقط آزمون های سنجش رو شرکت کردم که زیاد هم موثر نبود

  16. سلام
    اول از همه یه تشکر بابت سایت فوق العادتون
    من دانشجوی ترم 5 ام و سال 96 کنکور دارم .خب با توجه به این که کنکور افتاد اردیبهشت ماه معلومه که شروع برای ارشد از الان اصلا منطقی نیست .ولی دلم نمیخواد بی تفاوت باشم توی این مدت .ینی چیکار میتونم بکنم که بعدا برای مطالعه ارشد یه قدم جلو تر باشم ؟؟مثلا ایرادی داره که از الان زبان ارشد رو کامل بخونم ؟
    یا شما پیشنهاد دیگه ای دارید که الان اگر انجامش بدم بعدا شرایط برام بهتر خواهد بود ؟؟

  17. سلام.برادر تو که اینقدر خوبی رایگان تجربیاتتو در اختیار ما قرار میدی .لغاتتو یه پشتیبان یا فلش بگیر .لینکشو بزار برامون .با تشکر سپاس

  18. از شما بابت راهنمایی هاتون متشکرم خدا بهتون خیر بده

  19. سلام
    ممنون از مطالب بسیار عالی سایتتون و اینکه تجربیاتتون رو در اختیار همه قرار میدین
    تشکر-حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *