خانه / نکات آموزشی / آموزش تصویری جامع و کامل خلاصه برداری نکات برای کنکور + مثال

آموزش تصویری جامع و کامل خلاصه برداری نکات برای کنکور + مثال

با عرض سلام خدمت دوستان خوبم ! اولا که از شما به خاطر دیدگاه هاتون و نظراتتون در اینجا و یا اینستاگرام من ، که باعث میشه کار مشاوره را با قوت قلب و روحیه بیش تری ادامه بدم بسیار سپاسگزار و متشکر هستم. 🙂 مسئله ای که می خوام امروز برای شما یاد آور بشم ، نکته ای بسیار مهم هست که می تونه در کنکور شما مانند معجزه ای ظاهر بشه و رتبه رو خیلی تغییر بده پس این نوشته رو با دقت بخونین !

دوستان زیادی از من خواستند که دقیقا خلاصه برداری و آموزشش رو براشون شرح بدم ! و خب من هم تصمیم دارم که در این نوشته ، خلاصه برداری رو به صورت دقیق و کامل براتون بگم !

خلاصه برداری چیه و چه فایده ای داره ؟

ببینید مطالبی که کلا قراره برای کنکور ارشد خونده بشن دو ویژگی دارن که این دو ویژگی باعث میشه که بسیاری سر اون ها به مشکل بخورن (مخصوصا توی روز های آخر که استرس فراموش کردن مطالب فوق العاده میره بالا ) ، به طور خلاصه این دو ویژگی عبارتند از :

1- به شدت فرار هستند !

بسیاری از دوستانی که برای مشاوره بهم رجوع می کنن همیشه میگن که :

” من مطالب رو خیلی خوب می خونم و به خاطر می سپرم ولی مشکلم اینه که یکی دو روز بعد خوندن به کلی مطالب از ذهنم می پره ! بعضی از روابط هستن که فرمول دارن … من فرمول ها رو خوب به خاطر می سپرم و همون لحظه هم مثال ها رو خوب حل می کنم .. ولی بعد چند روز می بینم که کلا فرمول ها و مطلب از ذهنم پریده و این باعث میشه که یا نتونم حل کنم یا حل کردنش کلی طول بکشه 🙁 “

2- فرمول زیاد دارن و شب کنکور همه ی این ها باید با هم جمع بشن !

یادتون نره که در مسیر کنکور ، گاهی فرمول ها در بعضی درس ها خیلی زیاد میشن و داوطلب رو دچار مشکل می کنن ! مثلا اگه درس راهسازی رو بخواین بخونین ، می بینین که کلش فرمولیه ! یا مثلا ، فرمول های خاک ، فرمول های سیالات و یا حتی معادلات و فرمول های مشتق و انتگرال ریاضی ( همین جا توی پرانتز بگم که به زودی توی سایت عمران مشاوره یه کتاب جدید برای ریاضی معرفی میشه که فوق العاده برای کنکور بهینه شده و برخلاف کتابای دیگه فرمولاش کم تره و بیش تر میشه باهاش تست زد. این کتاب تو مرحله ویرایش نهاییه ! پس منتظر باشید 🙂 )

حالا بقیه حرف های دوستان رو بشنوین :

” من دائم استرس دارم ! راستش زیاد درس می خونم و برای این که اعتماد به نفس درس خوندنم زیاد بشه ساعات مطالعه رو یادداشت می کنم … اما با این حال دائم حس می کنم که مطالب رو دارم فراموش می کنم … چیکار کنم ؟ “

و حتی بعد کنکور :

” من دائم خیلی خوب می خوندم ! مطالعه روزانه ام بالای 10 ساعت بود ، ولی نمی دونم چی شد این آخرکاری من افت کردم و دوستم که زیاد نمی خوند به شدت کنکور رو عالی داد . “

و من در پاسخ میگم که کلید همه ی این ها یک چیزه : خلاصه برداری

خلاصه برداری
خلاصه برداری

شاید براتون جالب باشه اگر بدونید بسیاری از افرادی که بنده دیدم که در کنکور موفق شدن رتبه تک رقمی کسب کنند ، در آزمون های آزمایشی آخر رتبه ای بالای 50 داشتند ( مثلا یک هفته قبل از کنکور ! ) شاید از خودتون بپرسید این میزان تغییر در مدتی کوتاه چطور ممکنه ؟

اگه بخوایم مسیر کنکور ارشد عمران رو به یک مسابقه ماشین سواری ( که توی بازی های رایانه ای می بینید ) تشبیه کنیم ، می تونیم بگیم که ما در این مسیر باید 90 درصد اول مسیر رو با بنزین بریم و 10 درصد آخر رو فقط از نیتروژن استفاده کنیم 🙂 یعنی هرچی قدرت دارین رو باید آخر کار خرج کنین !

فراموش نکنین همه می تونن روزی بالای ده ساعت درس بخونن اما مهم اینه که آخر کار کیا می تونن همه ی اون اطلاعات (که قبلا خوندن ) رو به خوبی در کنار هم جمع بندی کنن . تجربه نشون داده در جمع بندی همه ی اون مطالب ، تنها کسانی موفق هستند که خلاصه برداری بهتری دارن.

چجوری باید خلاصه برداری کنیم ؟

قبل از شروع آموزش یه عده از دوستان به شدت منتقد خلاصه برداری هستن و همیشه میگن :

” به نظر من خلاصه برداری اصلا مفید نیست ! همون وقتی که آدم می خواد برای خلاصه برداری بذاره رو میره میذاره روی یه درس دیگه ! “

یا

” من یه بار خلاصه برداری کردم دیدم خیلی وقت می گیره بی خیالش شدم ! می خوام سعی کنم به جاش مطالب بیش تر و عمیق تری بخونم ! “

خب در پاسخ به این دوستان باید بگم که این طرز تفکر از اساس اشتباهه ! توی کنکور هرکسی بیش تر بخونه بهتر نتیجه نمی گیره ، بلکه کسی که می دونه چجوری مطالب بیش تری با خودش ببره سر جلسه موفق میشه !

در مورد وقت و زمان اختصاص داده شده به خلاصه برداری هم باید بگم که :

  • اولا شما نیاز نیست که خیلی خیلی زیبا و با چند رنگ و خط خوش برای خودتون خلاصه بنویسین ! ( البته اگه این کارو بکنین که طبیعتا بهتره !) اما نکته ای که هست اینه که شما باید سعی کنین که خلاصه برداری فقط برای خودتون قابل خوندن باشه ! ( در همین حد!) برای همین شما خواهید دید که به اون صورت وقتی از شما نمی گیره !
  • ثانیا اگه کمی حساب کنین می بینین که زمانی که شما برای خلاصه برداری اختصاص میدین ، واقعا از لحاظ یادگیری می صرفه! شما اول مطلب رو بخونین و بعدش بیاین روی کاغذ توی ذهنتون برای خودتون توضیح بدین و در همون حین هم یادداشت کنین. یعنی شما یه بار مطلب رو از روی کتاب می خونین و بار دوم هم حین یادداشت کردن برای خودتون توضیح میدین !

دقیقا برای خلاصه برداری چیکار باید بکنیم ؟

خلاصه برداری خیلی راحته ! شما کتاب رو میذارین جلوتون و به صورت پاراگرافی مطالعه می کنین . بعدش چیزایی که از اون پاراگرف فهمیدین رو روی برگه های خلاصه به زبون خودتون یادداشت می کنین ! ( اگه در حین یادداشت کردن ، توی ذهنتون یه بار برای خودتون توضیح بدین خیلی عالی میشه ! )

یادتون باشه که خلاصه هاتون رو به خوبی نگهداری کنین . می تونین یک کلاسور تهیه کنید و توش قسمت بندی کنین و هر قسمت رو به یه درس اختصاص بدین . من خودم خلاصه هامو توی سه تا کلاسور نوشتم.

خودت دقیقا برای خلاصه برداری چیکار کردی ؟

این سوالی هست که خیلی دوستان از من می پرسند. من هم دقیقا به همین روشی که گفتم خلاصه برداری کردم . خلاصه برداری من زیاد خوانا نبود و اگه الان هم نگاه کنین ، می بینین که به صورت تک رنگ و در هم ریخته هست. ولی خب همین کافی بود که خودم خوب می فهمیدم.

در شکل زیر یه نمای کلی از خلاصه برداری درس بتن یا فولاد توسط خودم رو می بینین :

خلاصه نویسی درس بتن
خلاصه نویسی درس بتن

 

خلاصه نویسی اوایل فولاد
خلاصه نویسی اوایل فولاد

احتمالا شما تلاش زیادی می کنین که همین یک صفحه رو متوجه بشین ! ( و احتمالا به خط بنده هم می خندین 🙂 ) اما خب برای من مرورش شاید دو دقیقه کار داشته باشه ! چون که مطالب رو خودم نوشتم و این خیلی مهمه !

برای همین یک اصل بسیار مهم در خلاصه برداری رو هرگز فراموش نکنید : ” برای این که خلاصه ها کارایی داشته باشه ، بسیار مهمه که نویسنده خلاصه ها شخص شما باشید ، یعنی از خلاصه های دیگران استفاده نکنید. چرا که دیگه اون خلاصه خاصیت خودش رو نداره .

آیا در خلاصه برداری فقط همون خلاصه مطالب که خودمون می نویسیم کافیه ؟

در مورد خلاصه ها باید خدمتتون عرض کنم که شما به هرشکلی می نویسین باید سعی کنین که نکات مهم رو انتقال بدین ، حالا به هر شکلی که میخواد باشه فرقی نداره … گاهی اوقات واقعا فقط خود سوال هست که می تونه نکته رو به صورت کامل برسونه

مثلا به سوال زیر توجه کنید:

سوال : شکل زیر یک خرپا هست که اندازه ها و نیروهای وارده در اون مشخصه . سوال اینه که اندازه نیروی المان FD چقدر هست ؟

1

جواب : جواب این سوال کمی سخته به نظر می رسه .. چرا که مثل سایر سوالات با چند ممان گرفتن قابل حل نیست !

اما ما می تونیم ایده بزنیم . اگه به شکل زیر یک مثلث از این خرپا بیرون بکشیم : چنین شکلی باقی می مونه:

2

حالا اگه به شکل دقت کنین می بینین که نقاط G و H و I و J نقاطی هستند که در اون ها دو عضو کاملا متقاطع و در یک راستا داریم . نکته اینجاست که نیروهای این چهارراهی هایی که در یک امتداد هستند ، دو به دو با هم برابره ( یعنی مثلا نیروی AG و GJ با هم برابره یا این که نیروی BG و GI دقیقا با هم برابره)

ما می تونیم از این نکته طلایی استفاده کنیم و در نقطه K که در شکل نشون داده شده لنگر بگیریم . طبیعتا چون دو نیروی برابر از بعضی نقاط در خلاف جهت هم عبور کردند ، می تونیم اون نیروها رو در نظر نگیریم. و بعدش به سادگی نیروی عضو دلخواه درمیاد.

به همین سادگی !

می تونین از این سوالات نکته دار در خلاصه خودتون بگنجونین و شب امتحان ازش استفاده کنین. این جور نکات مخصوصا توی شب امتحان باعث میشه که بتونین به صورتی بسیار حرفه ای ، همه ی مطالب رو با هم و یک جا توی ذهنتون بیارین.

در شکل زیر هم ، صفحه خلاصه برداری من از این نکته رو می بینید :

20160720_132005

امیدوارم که موفق باشین…

پانوشت : از نظراتی هم که میذارین واقعا ممنونم و این نظرات شما هست که باعث قوت قلب من میشه … تک تک نظرات رو تا می خونم بسیار خوشحال میشم 🙂

پانوشت 2 : از دکمه های اشتراک زیر هم استفاده کنین تا دوستانتون بتونن مطالب رو در فیسبوک و بقیه شبکه های اجتماعی ببینن … راستش اخیرا سایت روزانه بیش از 400 نفر بازدید داره که که اکثریت ظاهرا مطالب رو می خونن و میرن 🙁

کانال کنکور تجربی تلگرام

کانال موزیک تلگرام

درباره امین کاویانی

امین کاویانی هستم . دانشجوی مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه تهران. در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران سال ۹۴ توانستم رتبه ی ۴۷ کسب کنم. علاقه مند هستم که در زمینه مشاوره به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد عمران کمک کنم.

هم چنین بخوانید:

دانلود سوالات ارشد عمران از 87 تا 94

سوالات کنکور ارشد عمران همواره از مهم ترین منابع نمونه سوال برای داوطلبان آزمون کارشناسی …

19 دیدگاه

  1. با عرض سلام و خسته نباشید،میخواستم سوالی بپرسم ازتون.من تا الان هر درسی رو خوندم کاملا متوجه شدم و مشکلی ندارم،ولی تحلیل سازه رو واقعا متوجه نمیشم و با توجه به اینکه 4 ماه بیشتر نمونده تا کنکور،اگه براتون ممکن هست به من کمک کنید.چه فصلهایی هستند که ربطی به فصلهای دیگه ندارن و نسبتا آسون و تست خیزند؟با سپاس فراوان

  2. سلام آجرک الله
    راحتترین درس توی کنکور ارشد عمران معمولا چه درسیه؟

  3. سلام و خسته نباشید
    خیلییییی ممنونم از سایت تون.بازدهیش عالیه.خدا خیر تون بده.

  4. سلام
    ببخشید سوالی در مورد درس زبان داشتم ، من زبان عمومی هیچ چیز نخوندم و الان میخوام برم کلاس کدینگ لغات دکتر ترقی که خیلی تعریفشونو شنیدم ، مبخواستم از یه مشاور بپرسم که ایا این کار درستیه که من از الان شروع کنم و زبان رو هم با کلاس کدینگ وارد برنامه ام کنم یا نه . من زبان تخصصی رو خودم دارم میخونم .
    ممنون میشم ازتون راهنماییم کنید

  5. سلام دوست عزیزم
    نکته ای ک من امروز کاملا اتفاقی توی این پست شما یاد گرفتم(روش دقیق و عینی خلاصه برداری با ذکر مثال) تغیر بزرگی توی زندگی من ایجاد خواهد کرد چون در این مورد وسواس ذهنی داشتم و الان دیگه اون قلاب آزاد شده
    داره اذان میگه و بهترین موقع دعاست،امیدوارم به همه چیزایی ک موفقیت و پیشرفتتو یدک میکشن خیلی زود دست پیدا کنی و مطمین باش چون نیتت خیره ،دست پیدا میکنی

  6. با سلام و خسته نباشید
    میشه حجم خلاصه هاتون رو در بعضی از درسا و حجم کلشونو بگین ؟
    من خلاصه هام خیلی حجیم میشه و از اونجایی که درسیو حذف نکردم یه چیزی در حدود 600 صفحه ی A4 میشه!!!!
    نظرتون در این رابطه چیه ؟

  7. یه دنیا تشکر
    ان شالله همیشه موفق باشید .

  8. واقعا باعث خوشحالیمه که دوستانی مثل شما داریم که برخلاف یه عده بدون چشمداشت خاصی سعی میکنین تا راهنما و کمکی باشین برای دوستان دیگه …
    من شخصا موارد زیادی رو از مطالبتون در این سایت یاد گرفتم.
    با تشکر.

  9. واقعا ممنونم خیلی مفید و مختصر راه رو نشونم دادید.

    خدا ان شاءالله هر چیزی که آرزو دارید بهتون عطا کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *