خانه / نکات مشاوره ای / تغییر در برنامه ی کنکور ارشد و سردرگمی داوطلبان ( با فرصت ایجاد شده چه باید کرد؟ )

تغییر در برنامه ی کنکور ارشد و سردرگمی داوطلبان ( با فرصت ایجاد شده چه باید کرد؟ )

با توجه به این که اخیرا سازمان سنجش اقدام به تغییر در تاریخ برگزاری آزمون کارشناسی ارشد نموده است ، بسیاری از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد دچار یک بی برنامگی در روند مطالعه شده اند. اصلی ترین دلیل ایجاد این حالت در داوطلبان این است که آن ها با خود فکر می کنند که با توجه به این تصمیم سازمان سنجش ، وقت بیش تری خواهند داشت.

به تبع این موضوع، تجربیات اساتید همواره گواه بر این بوده که هرچه میزان زمان در اختیار داده شده برای مطالعه ی یک آزمون بیش تر باشد ،  نتیجه ی به دست آمده در آزمون به مراتب ناموفق تر خواهد بود.

به عنوان یک قانون کلی هنگامی که یک تغییر غیر قابل پیش بینی در یک روند مانند تاریخ برگزاری آزمون اتفاق می افتد ، به علت خارج شدن روند از حالت عادی عده ی خاصی به شدت نفع برده و عده ای نیز به میزان زیادی متحمل ضرر می گردند. نمونه ی این اتفاق را می توان در برگزاری آزمون ارشد 93 مشاهده نمود.

آزمون کارشناسی ارشد 93 قرار بود چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه شانزدهم، هفدهم و هیجدهم بهمن‌ماه برگزار شود. اما به علت بارش برف دقیقا یک هفته به تعویق افتاد.

شاید به نظرتان برسد که این تاخیر یک هفته ای در نتایج تاثیر چندانی نخواهد داشت اما نتیجه اصلا این گونه نبود. هنگامی که خبر برای اولین بار توسط دانشجویان پخش می شد ، اکثریت دانشجویان البته به جز اندکی از این خبر خوشحال شدند. در عین حال به بسیاری از دانشجویان ضرر قابل توجهی وارد شد. چرا که آن ها اصلا برای این یک هفته ی اضافه شده برنامه ریزی نکرده بودند و واقعا نمی دانستند چه باید بکنند.جالب این بود که پس از آمدن نتایج بسیاری از داوطلبان از این تصمیم سازمان سنجش ابراز نارضایتی می کردند.

سیبا

از طرفی برای بسیاری که از برنامه ی مطالعاتی خود در جمع بندی عقب بودند ، این هفته در حکم یک فرصت طلایی بود. روشن است که در هفته ی آخر به هیچ عنوان نمی توان مطلب جدیدی را مطالعه نمود لذا تنها داوطلبانی که این فرصت را به جمع بندی مطالب اختصاص دادند ، موفق شدند.

خبری که اخیرا از طریق سازمان سنجش به اطلاع داوطلبان رسیده است نیز تقریبا چنین حالتی را دارد ، با این تفاوت که در این مورد داوطلبان با یک تغییر سه ماهه در برنامه ی مطالعاتی خود مواجه هستند. متاسفانه بسیاری از داوطلبان به جای آن که از این تغییرات به نفع خود استفاده کنند ، با این تفکر که وقت بیش تری دارند مطالعه را کنار گذاشته و در این حالت از سایرین عقب می مانند.

حال که این روند اتفاق افتاده و احتمالا عده ی خاصی از این تغییر به شدت سود برند، این سوال برای هر داوطلب مطرح می شود که چرا من جزء آن عده ی خاص نباشم ؟ به داستان زیر که احتمالا شنیده اید توجه نمایید:

 

کودکی ده ساله که دست چپش به دلیل یک حادثه رانندگی از بازو قطع شده بود، برای تعلیم فنون رزمی جودو به یک استاد سپرده شد…
پدر کودک اصرار داشت استاد از فرزندش یک قهرمان جودو بسازد!
استاد پذیرفت و به پدر کودک قول داد که یک سال بعد می تواند فرزندش را در مقام قهرمانی کل باشگاه ها ببیند.
در طول شش ماه استاد فقط روی بدن سازی کودک کار کرد و در عرض این شش ماه حتی یک فن جودو را به او تعلیم نداد.images

 بعد از شش ماه خبر رسید که یک ماه بعد مسابقات محلی در شهر برگزار می شود.

استاد به کودک ده ساله فقط یک فن آموزش داد و تا زمان برگزاری مسابقات فقط روی آن تک فن کار کرد.

سر انجام مسابقات انجام شد و کودک توانست در میان اعجاب همگان ، با آن تک فن همه حریفان خود را شکست دهد!
سه ماه بعد کودک توانست در مسابقات بین باشگاهها نیز با استفاده از همان تک فن برنده شود.

وقتی مسابقات به پایان رسید، در راه بازگشت به منزل، کودک از استاد راز پیروزی اش را پرسید.

استاد گفت: “دلیل پیروزی تو این بود که اولا به همان یک فن به خوبی مسلط بودی. ثانیا تنها امیدت همان یک فن بود و سوم اینکه تنها راه شناخته شده برای مقابله با این فن، گرفتن دست چپ حریف بود، که تو چنین دستی نداشتی!

 

آیا بهتر نیست به جای این که از این اتفاق انتقاد کنیم ، از آن به نفع خود استفاده نماییم ؟  اما راه استفاده از این اتفاق چیست ؟

به عنوان اولین نکته می بایست توجه داشت که موسسات مختلف که بر روی آزمون های آزمایشی کارشناسی ارشد متمرکز هستند ، آزمون ها را به تعویق خواهند انداخت . از طرفی نیز داوطلبانی که با برنامه ی این آزمون ها دروس را مطالعه می کنند به تبعیت شاهد یک تاخیر در مطالعه خواهند بود.

نکته  ی دیگر که در این میان اهمیت بالایی دارد این است که اکثر داوطلبان در دوران تابستان و بخش هایی از پاییز  دچار یک بلاتکلیفی هستند ، به این معنی که آن ها نمی دانند دقیقا چه باید بکنند و چه درس هایی را بخوانند .

 از طرفی این خبر به صورت ناخودآگاه در داوطلبان تاثیر می گذارد و آن ها با خود فکر می کنند که فرصت بیش تری دارند . آن ها با خود می گویند : (( با توجه به این تغییر حال وقت برای خواندن زیاد است…))

مجموعه ی عوامل بالا (سرسری گرفتن  این دوره توسط داوطلبان و به تاخیر انداختن برنامه ی مطالعه ) دست به دست هم می دهد و دورانی را ایجاد می کند که می توان از سایرین به شدت سبقت گرفت .

 

55555

تا این جا متوجه شدیم که باید از این دوران(تابستان و اوایل پاییز ) استفاده کرد. اما چه باید کرد ؟ آیا می توان این دوران را به مطالعه ی هر درسی گذراند ؟

باید به این نکته توجه داشت که هر مطالعه ای بالاخص در این شرایط الزاما مفید نخواهد بود . به عنوان مثال درس راه سازی پر از فرمول های پیچیده در مورد قوس ها و … است . حل سوالات معادلات دیفرانسیل نیز کاملا  در گرو دانستن فرمول های حل معادلات مختلف در سر جلسه ی آزمون می باشد. دروسی مانند روسازی نیز که حاوی مطالب حفظی می باشند نیز پتانسیل فراموشی زیادی دارند. لذا در طول 9 ماه (فاصله میان مرداد 94 تا اردیبهشت 95) به کلی از ذهن فراموش خواهند گردید. در این حالت داوطلب در صورت اختصاص وقت برای این دروس انگار در کل هیچ گونه وقتی برای آن ها نگذاشته است.

در این فرصت طلایی ایجاد شده با توجه به این که فاصله ی آن از آزمون ارشد زیاد بوده و احتمال فراموشی نیز به شدت زیاد است ، می بایست تمرکز مطالعه بر روی دروسی باشد که به مراتب بنیادین و پایه ای تر هستند. درس هایی که در زیر از آن ها یاد می شود ، از این جمله می باشند:

1- زبان :

همان طور که در نوشته های پیشین نیز ذکر گردید ، بنیاد و پایه ی درس زبان ، دانستن لغات می باشد. اما به طور کلی برای این که چیزی به مدت زیاد در ذهن بماند ، می بایست در طول زمان و به تدریج (نه به صورت دفعی ) به خاطر سپرده شود. می توانید در این فرصت طلایی به کمک ابزارهای کمک آموزشی  مانند جعبه ی لایتنر و نرم افزارهای مرتبط به سادگی با گذاشتن روزانه از چند دقیقه تا چند ساعت (بسته به وقت خود) وقت حتی در تلفن همراه خود لغات را مرور نمایید. در صورت تکرار این امر در طول زمان ، در پایان این دوره که سایر داوطلبان شروع به مطالعه می کنند ، شما حجم قابل توجهی از لغات از سایرین جلو خواهید بود.

q3

 

2- ریاضیات:

اگر در ریاضی تا کنون دچار مشکلاتی پایه ای هستید و احساس ضعف می کنید ، این بازه ی زمانی ، یک فرصت فوق العاده برای مطالعه ی مبانی ریاضیات و خلاصه برداری از آن هاست. با انجام این کار شما در پایان این دوره ، یک خلاصه ی بسیار خوب از ریاضیات خواهید داشت که به وسیله ی آن می توانید کل مباحث ریاضی لازم برای کنکور را در یک یا دو ساعت مرور کنید.

3- رفع مشکلات پایه ای :

در مهندسی عمران برخی دروس در واقع پایه ی سایر دروس هستند. به عنوان مثال به خاطر داشته باشید که تا زمانی  که در درک استاتیک مشکل اساسی داشته باشید ، در درک سایر دروس مانند تحلیل سازه ها ، مقاومت مصالح و بسیاری دیگر از دروس حتی مکانیک خاک و سیالات مشکل خواهید داشت. این بازه ی زمانی ، در واقع فرصتی است که می توانید این ضعف را در خود جبران کنید.

از طرفی اگر در کارشناسی در رشته ی عمران تحصیل نکرده اید ، می توانید از این دوران به صورت فوق العاده ای بهره برید. می توانید دروس پایه ای مانند تحلیل ، خاک ، سیالات و مقاومت را به صورت سریع بدون ورود به جزئیات مرور کنید . این کار چندین فایده برای شما خواهد داشت. اولا در پایان این دوره خواهید دانست که استعداد شما در کدام مباحث و دروس بهتر است و نیز این که با کدام مباحث قادر خواهید بود بهتر ارتباط برقرار کنید . از طرفی نیز یک پیش خوانی تاثیر فوق العاده ای در مطالعه های آتی شما خواهد داشت.

اگر چه خالی گذاشتن این بازه و بدون برنامه بودن در این دوره کاری کاملا بیهوده و اشتباه است ، به هر حال می بایست توجه داشته باشید که هر مطالعه ای نیز الزاما سودمند نخواهد بود. در این فرصت ایجاد شده شما می بایست با توجه به یادگیری خودتان ، این زمان را به مباحثی که واقعا از یادتان نخواهد رفت مانند مباحث بنیادین و زبان اختصاص دهید. در این صورت شما قادر خواهید بود که با میزان تلاش نسبتا کم تری بهترین نتیجه را بگیرید.

درباره امین کاویانی

امین کاویانی هستم . دانشجوی مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه تهران. در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران سال ۹۴ توانستم رتبه ی ۴۷ کسب کنم. علاقه مند هستم که در زمینه مشاوره به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد عمران کمک کنم.

هم چنین بخوانید:

پزشکی بخوانیم تا پولدار شویم! چرا این کار اشتباه محض است ؟

با عرض سلام خدمت شما عزیزان بزرگوار ! به قدری با بنده تماس گرفته شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *