خانه / نکات مشاوره ای / معرفی گرایش مهندسی و مدیریت ساخت

معرفی گرایش مهندسی و مدیریت ساخت

مهندسی و مدیریت ساخت یکی از گرایش های رشته ی مهندسی عمران است که به صورت حرفه ای به طراحی ، ساخت و مدیریت زیرسازه هایی از جمله بزرگراه ها ، پل ها ، فرودگاه ها ، راه ها، ساختمان ها و سد ها می پردازد. تفاوت این مهندسان با مهندسان عمران معمولی این است که این مهندسان علاوه بر تسلط بر طراحی مانند مهندسان عمران معمولی ، بر مدیریت پروژه نیز مانند مدیران اجرایی ساخت و کنترل پروژه اشراف دارند.با این حال به صورت کلی می توان گفت مهندسان عمران بر روی کار طراحی تمرکز بیش تری دارند. مسائل مهم در مدیریت پروژه این است که چگونه یک پروژه را در زمان مقرر ،از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و با کیفیت قابل قبول تحویل داد.

توانایی ها

مهندسان ساخت در واقع حلال مشکلات هستند لذا آنان می توانند در جهت بهبود سازه در تطابق با نیاز های محیط آن کمک شایانی بکنند.آن ها باید در درک چرخه ی حیات سازه و مشکلات اجرایی آن مهارت داشته باشنددر نتیجه داشتن درک خوبی از ریاضی و علم مهندسی برای آنان امری ضروری است.به علاوه داشتن سایر مهارت ها از جمله تفکر تحلیلی ، مدیریت زمان و مهارت ارتباطی خوب برای آنان امری ضروری به نظر می رسد.

زمینۀ فعالیت و آیندۀ شغلی

در این گرایش انواع روش‌های مدیریتی، پیمان‌ها و قراردادها، برآورد هزینه‌ها و انواع روش‌های اجرایی مطرح می‌شود، بنابراین فارغ التحصیلان این دوره زمینه فنی و علمی کافی برای احراز مشاغل زیر را دارند:

– همکاری با وزارتخانه­ ها و سازمان های مسئولِ اجرا و ساخت پروژه­ های عمرانی بزرگ نظیر وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت، وزارت صنایع، سازمان برنامه و بودجه، شهرداری­ ها و سازمان نظام مهندسی.

– همکاری با مشاوران و سازندگان جهت مشارکت در برنامه­ ریزی و مدیریت ساخت  طرح های عمرانی.

– همکاری با مؤسسات آموزشی جهت ارائه دروس مهندسی ساخت و انتقال تجارب.

– همکاری با مؤسسات مدیریت پروژه جهت انجام پروژه فولاد و بتن در سطح کلان و جامع نگر

دروس اصلی کارشناسی ارشد و دروس مورد نیاز کارشناسی

تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت ساخت مانند سایر گرایش‌های عمران در دوره پژوهش­ محور برابر 32 واحد است که شامل 24 واحد دروس تئوری و عملی، 2 واحد سمينار و 6 واحد پايان­ نامه است. در دوره آموزش­ محور نیز به جای 6 واحد پایان‌نامه، 6 واحد درس اختیاری گذرانده خواهد شد و در درس سمینار بر روی یک موضوع خاص تحقیق می‌شود. دروس اصلی گرایش مهندسی و مدیریت ساخت عبارتند از:

روش­های ساخت (1)، مدیریت و مقررات پیمان، برنامه­ ریزی و کنترل پروژه به همراه یکی از دروس مدیریت پروژه، تکنولوژی عالی بتن، مدیریت مالی و حسابداری پروژه، مدیریت ایمنی و بهداشت و محیط زیست و یا تحلیل و طراحی سیستم ها

همچنین برخی از دروس اختیاری این گرایش عبارتند از:

مدیریت مالی و حسابداری پروژه،کاربرد رایانه در مدیریت ساخت ، مدیریت ریسک، مدیریت ماشین­ آلات، ترمیم و تقویت سازه­ ها، تکنولوژی عالی بتن،مصالح ساخت پیشرفته، روش­های ساخت(2)، اقتصاد مهندسی پیشرفته،برآورد و تجهیز بها، تحقیق در عملیات، روش تحقیق و …

از دروس مهم مورد نیاز برای این گرایش از دوره کارشناسی نیز می‌توان دروس مهندسی سیستم ، طراحی معماری ، ماشین آلات راهسازی و روش های اجرای ساختمان را نام برد.

نمودار دروس اجباری گرایش مهندسی و مدیریت ساخت

نمودار دروس مدیریت ساخت
نمودار دروس اجباری گرایش مهندسی و مدیریت ساخت

نکته ی مهم: اگر قصد قبولی در رشته مهندسی و مدیریت ساخت را دارید، لازم نیست این را به بنده بگویید. :)))) چرا که بنده هر روز تقریبا سه یا چهار پیام در این باره دریافت می کنم. این حقیر شیوه  کلید قبولی در این رشته را در بخش پایانی نوشته منابع ارشد عمران در اختیار همگان گذاشته ام. شما می توانید با روزی 4 تا 5 ساعت درس خواندن به سادگی با استفاده از مشاوره ای که ما به شما خواهیم داد، به هدف خود دست یابید.

به روز رسانی : لطفا در مورد وضعیت کاری (برخی انتقادات که راجع به این مقاله شد ) مقاله بیکاری مهندسان عمران را بخوانید .

درباره امین کاویانی

امین کاویانی هستم . دانشجوی مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه تهران. در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران سال ۹۴ توانستم رتبه ی ۴۷ کسب کنم. علاقه مند هستم که در زمینه مشاوره به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد عمران کمک کنم.

هم چنین بخوانید:

پزشکی بخوانیم تا پولدار شویم! چرا این کار اشتباه محض است ؟

با عرض سلام خدمت شما عزیزان بزرگوار ! به قدری با بنده تماس گرفته شد …

92 دیدگاه

  1. سلام جناب مهندس
    من رتبه ۶۹۵ با سهمیه و ۸۲۶ بدون سهمیه آوردم
    بین دو رشته محیط زیست دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران (اگه قبول شم 🤲😅) و مدیریت ساخت(البته در دانشگاه های بوعلی و قزوین و …) موندم.
    از استادا که راهنمایی خواستم گفتن محیط زیست خصوصا گرایش آب و فاضلاب اوضاع کاریش خوبه….نظر شما چیه؟

  2. سلام
    ببخشید آقای کاویانی میشه لطفا بگید برای رشته مدیریت ساخت چه نرم افزارایی لازمه و اینکه برای آموزش نرم
    افزاراش باید به کلاس مراجعه کرد؟
    راستش اطلاعی راجع به درس های مدیریتی ندارم و میترسم که تو انجام پروژه هاش به مشکل بخورم و بین این رشته و ژئوتکنیک مردد هستم….میشه لطف کنید راهنمایی کنید

  3. سلام خسته نباشید
    مهندس با رتبه 1250 امیدی به قبولی مدیریت ساخت هست؟(هر دانشگاهی}

  4. سلام . خسته نباشید . من میخوام برای ارشد به یکی از دانشگاه های کانادا اقدام کنم و از اونجا با فعالیت و پیپر دادن رزومه قابل قبولی برای دکتری داشته باشم و ادامه تصیل بدم و همونجا مشغول بکار شم. با توجه به صحبت هایی که گفته شده رشته ی مدیزیت ساخت رو پیشنهاد دادن . بنظر شما برای اینده ی کاری و بازار کار و…. این رشته چه جایگاهی در خارج کشور داره ؟ ارزشش رو داره چند سال هزینه و وقتمو بزارم ؟ ممنون میشم از این سردر گمی منو دربیارید. واقعا درگیرم. رشته ی سازه و حمل ونقل هم از پیشنهادات دیگه بوده. این 3 تا رشته از رشته های مورد علاقه ی من هستش. در مورد اینام یه توضیح کوچیک بدین در خارج کشور وضعیت چطور هست ممنون میشم . مرسی از سایت خوبتون .

  5. سلام خسته نباشيد
    ممنون از مطالب مفيدتون! ??
    من ليسانس اجرایی عمران دارم و ميخوام برای ارشد مديريت ساخت شركت كنم
    ميخواستم بپرسم شما چه منابعي را براي ارشد اين رشته معرفي ميكنيد
    با تشكر

  6. با سلام و احترام
    من دانشجوی مدیریت ساخت هستم .دنبال موضوعی برای انجام پایان نامه هستم که بتونم مقاله بنویسم . یه خواهش از شما دارم اگر ممکنه من را در انتخاب موضوع راهنمایی کنید . به حوزه مدیریت پروژه علاقه دارم . خیلی ممنون

  7. سلام جناب مهندس كاوياني عزيز
    مي خواستم بدونم تا چه رتبه اي مي تونم مديريت ساخت دانشگاه تهران قبول بشم

  8. سلام
    روز بخیر
    برای قبولی در رشته مدیریت ساخت برای کنکور ارشد توصیه میکنید بیشتر چه درس هایی رو مطالعه کنم؟
    اگر الان شروع به درس خوندن کنم دیر نیست؟

  9. باسلام من کارمند هستم و مدرک کارشناسیم و کارشناسی ارشدم عمران گرایش آب هست برای شرکت در دکتری چون کارمندم بین رشته دکتری مدیریت دولتی و دکتری مدیریت عمران گرایش ساخت موندم..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!میشه راهنمایی بکنین

  10. به عنوان کسی که دوران دانشجویی رو تویه دانشگاه دولتی بوده انتظار دارم مشاور کاری مناسبی رو بگذرونم و مشغول به کار بشم هرچند الان تونستم خوشبخانه در فروشگاه اینترنتی baneh.com کار بگیرم ولی این کافی نیست چراکه باید یه منبع درامد مناسب و دائمی باشه تا بتونم ادامه تحصیل بدم

  11. سلام آقای مهندس, من کارشناسی مهندسی شهرسازی خوندم و حالا میخوام ارشد عمران شرکت کنم, ولی بین گرایشات موندم, نمیدونم کدوم بیشتر به رشته کارشناسیم مربوطه چون من شهرسازی رو دوس داشتم, از طرفی بازار کارش تو ایران واسم مهمه خیلی و اینکه میخوام قبول شدنم آسون تر از گرایش های ارشد شهرسازی باشه چون حتما باید اصفهان شهر خودم قبول شم, به نظرتون چه گرایشی با شرایط من مناسبه در حال حاضر؟ و آیا باید پس از قبولی واحدای بیشتری پاس کنم چون کارشناسی عمران نبودم؟ خیلی خییلی ممنون میشم اگه پاسخ بدین

  12. عباس محروقی

    سلام در خصوص رشته های دکتری در مدیریت ساخت راهنمایی کنید

  13. با سلام
    بنده مدیریت ساخت دانشگاه علم و صنعت دوره مجازی ویژه شاغلین قبول شدم، نظر شما در مورد اعتبار مدرک دوره مجازی ویژه شاغلین در این گرایش چی هست؟ لطفا بنده را در این ضمینه راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

  14. سلام خوب هستید
    من کارشناسیم رو از دانشگاه آزاد گرفتم رشته مهندسی اجرایی عمران و خودم هم شاغل هستم تو پروژه
    حالا میخوام ارشد مدیریت ساخت رو تو دانشگاه پیام نور بخونم
    یه سوال برام پیش اومد که اگه بخوام برم اونور آب این مدرک و ازم قبول میکنن برای دکترا (با توجه به اینکه پیام نوره)
    و درکل بدرد میخوره یا نه

  15. سلام
    در مورد شرایط تحصیل و بازار کار مدیریت ساخت در خارج از کشور اطلاعاتی دارید؟

  16. البته رتبه قبولي رو كه پرسيدم منظورم براي قبولي در دوره ي رايگان و همچنين غير رايگانش(غير انتفاعي يا پرديس يا ..)،روي هم بود.
    ???

  17. جناب كاوياني گل گلاب،خيلي مخلصم برادر.
    من ارشد عمران سازه از دانشگاه سمنان گرفتم و با كلي مشقت و سختي تونستم يك مقاله ISI هم تو اين رشته بدم كه به بحث بهينه يابها هم مربوط ميشد كارم.من بطور جدي قصد دارم دكتري م رو مديريت ساخت اون هم تو دانشگاه تهران بخونم.
    امكانش براتون هست كه اندكي مبسوط تر برام توضيح بدي كه از اين لحظه بايد چه كنم؟؟براي كنكور دكتري كلا منابع من با ديگر گرايشها فرق داره؟؟
    بايد كلاس كنمور برم؟
    قطعا پيش نياز خواهم داشت تو دكتري ،درسته؟؟
    رتبه م براي پذيرش دكتري در تهران چند باس باشه؟
    مصاحبه دارم ؟
    فرموديد بعضي از دوستاتون دقيقا همين راه من رو رفته اند و از ارشد مثلا سازه ،رفته اند دكتري مديريت ساخت،ممنون و سپاسگزارم و براتون آرزوي شادي،سلامت،ثروت دارم

  18. سلام جناب مهندس
    من کارشناسی شریف خوندم و ارشد هم مدیریت ساخت شریف قبول میشم.
    شنیدم که جدای از عالی بودن دروس و ذات رشته، میگن این رشته هنوز نتونسته بازار کار خودشو پیدا کنه و عملا پروژه های ما چیزی به نام مدیر پروژه ندارند، و این که میگن اوضاع درخواست ادامه تحصیل در خارج از کشورش هم خوب نیست، شما اینا رو قبول دارین؟ اگر یک نفر تمرکزش برای خارج از کشور باشه شما این رشته رو پیشنهاد می کنید؟
    با تشکر

  19. سلام مهندس کاویانی
    مدیریت ساخت علم و صنعت اوضاعش چه طوره؟ مثلا تو سازه شنیدم که میگن خیلی سطحی درس میدن,ممنون میشم نظرتون رو بگید,

  20. سلام
    مهندس من توی کنکور ارشد رتبه ی ۳۰ شدم
    اون طور که تحقیق کردم سازه تهران‌ از شریف بهتره
    فقط الان بین سازه تهران و مدیریت ساخت تهران گیر کردم
    عده ای از دوستان‌ میگن که مدیریت ساخت در ایران فقط توی پروژه های بزرگ به کار میاد و سازه بیشتر جذب کار میشه
    و از طرفی عده ای میگن دروسی که توی گرایش سازه مثل الاستیسیته و پلاستیسیته میخونین هیچ وقت به کارتون نمیاد مقاله توی سازه سخت میشه داد اپلای سخت میشه کرد حتی استاد هم‌ نمیشه شد
    این بود که از شما خواستم که منو توی این زمینه راهنمایی کنید
    یک سوالم داشتم که چرا رتبه های برتر دارن میرن سمت مدیریت ساخت به طوری که شاید من با همین رتبه نتونم مدیریت تهران قبول بشم ….مزایای این گرایش چی هست ؟؟
    ممنون

  21. سلام میخواست بدونم با رتبه 209 مدیریت ساخت علم و صنعت قبول میشم؟

  22. سلام و عرض ادب
    بنده ليسانس برق بودم و قصد دارم ارشد عمران گرايش مديريت ساخت بخونم. آيا برای من که ليسانسم عمران نبوده هم بايد 32واحد بخونم يا اينکه علاوه بر اين 32واحد، دروس پيشنياز هم به من تعلق ميگيره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  23. سلام خدمت مهندس…من دوره ی کارشناسی عمران عمران رو تو ازاد کرج گذروندم و میخوام ارشد مدیریت ساخت و علوم تحقیقات قبول بشم…من خیلی در مورد این رشته پرس و جو کردم و هر کسی ی حرفی میزنه…واقعا رشته ای هست که ارزش ادامه دادن رو داشته باشه به نظر شما (از لحاظ اینده کاری منظورمه)? اخه ی عده میگن خوبه ی عده هم میگن به درد نمیخوره….ممنون میشم راهنمایی کنید..‌

  24. سلام و خسته نباشید
    نظرتون راجب کنکور 96 ارشد و میانگین درصدهایی که تا به حال شنیدید رو میشه بگین؟

    ممنون

  25. سلام خسته نباشید، بنظرتون برای ارشد مدیریت ساخت در شهرهای کوچک بازار کار چطوریه؟ اصلن میشه امید داشت؟ چون من تصمیم داشتم ارشد مدیریت ساختم رو تو دانشگاه تهران بگیرم ولی برای کار و زندگی نمیتونم تهران بمونم.میخواستم بدونم با این اوصاف ارشد مدیریت ساخت خوندن منطقی بنظر میرسه یا نه!

  26. سلام . بنده در حال تمام کردن مهمندسی مدیریت ساخت هستم . می خواستم بدونم این رشته در دکتری هم وجود دارد ؟ وا گر دارد کدام یک از دانشگاه های انگلیسی زبان خارجی این رشته را ارایه میدهند ؟ با تشکر

  27. امير پهلوانيان

    سلام وخسته نباشيد خدمت دوستان و مهندسان عزيز
    بنده مهندسى عمران سازه را در مقطع كارشناسى به پايان رسانده ام.و براى ارشد در رشته مديريت ساخت در دانشگاه آزاد واحد شيراز قبول شده ام.انتخاب واحدى براى اين جانب كرده اند.مديريت و مقررات پيمان ٣ واحد – روش هاى ساخت ٣ واحد – مديريت مالى و حسابدارى پروژه ٣ واحد – برنامه ريزى و كنترل پروژه ٣ واحد , در مجموع ١٢ واحد – ميخواستم بدونم كه الان براى حذف و اضافه سايت برام باز هست اگه تغيير بدم و درس هاى ديگه اى رو بگيرم مشكلى نداره-يعنى بودن درسى در ترم اول در انتخابم اجبارى نيست و اون چه درسيه ؟

  28. ممنون میشم اگر جواب بدید .

    • ببینین با این مسائلی که گفتین توصیه من برای شما مدیریت ساخت هست ولی قبولیش سخته دیگه
      کلا دلیل خوبی رشته مدیریت ساخت همین ظرفیت کمش هست
      و الا شما الان نگاه کنین تو خیابون میگین مهندس همه برمی گردن چون همه مهندس هستند.
      به هر حال باید تلاش کنین راه سختی هست و ما هم توی طرح مشاوره کمکتون می کنیم
      موفق باشین

  29. سلام خسته نباشید.من فارغالتحصیل مهندسی عمران هستم و خیلی علاقه دارم ادامه بدم تا الان هم چیزی نخوندم چون یه پسر شیطون دارم که کلی وقتمو میگیره.به نظر شما تو این 3ماه باقی مونده چیکار کنم که قبول بشم خواهش میکنم راهنمای کنید.رشته مدیریت ساخت رو کدوم دانشگاه ها داره؟

    • خب اگه درس ها هم یادتون رفته که مدیریت ساخت از الان غیر ممکن هست
      شما می تونین برای سال بعد برنامه ریزی کنین
      اما همون طور که گفتم با تلاش و کوشش درست میشه اگه قصدتون جدی نیست زیاد خودتونو اذیت نکنین ولی اگه جدی هستین توی طرح مشاوره ثبت نام کنین

  30. سلام جناب مهندس . من کارشناسی مهندسی اجرایی عمران دارم به نظرتون کدام یک از گرایش های ارشد برای من مناسب هستند ؟ من خودم به سازه و زلزله بیشتر علاقه دارم که با ارشد این رشته ها به من محاسبات هم تعلق میگیره . اما اساتید ما میگفتند ،شما در ارشد نمیتونین سازه و زلزله بخونید چون کشش ندارین و مدیریت ساخت برای شما مناسبه .در ضمن من به رشته مدیریت ساخت هم علاقه دارم . آیا من میتونم در سه رشته مذکور در دانشگاه دولتی قبول شم . راه حل شما برای قبولی در دانشگاه دولتی چیه ؟

  31. سلام جناب مهندس کاویانی خسته نباشید ببخشید من میخواستم اسامی دانشگاهایی ک توارشد مدیریت ساخت دانشجو میپذیرندو همچنین رتبه ی پذیرفته شدن تو دانشگاه ها رو بدونم با تشکر

  32. سلام مهندس من ترم دوم هستم میخاستم انتخاب واحد کنم به نظر شما چ دروسی بگیرم ؟ 12 واحد میخام بگیرم از بین این دروس کدوم ساده تر هستن چون واقعا دانشگاه اذیت میکنن میخام دروس ساده تر رو بگیرم

    برنامه ریزی و کنترل پروژه ، تحلیل و طراحی سیستم ها ، تکنولوژی عالی بتن ، روشهای ساخت پیشرفته ، مدیریت ایمنی و بهداشت محیط زیست ، مدیریت مالی و حسابداری پروژه ، مدیریت و مقررات پیمان

    4 درس از بین اینا باید بگیرم که بشه 12 واحد ممنون میشم کمکم کنید

    یه خاهشم داشتم چون هر چی گشتم چیزی پیدا نکردم

    دروس رو معرفی کنید که بقیه دوستان بدونن مباحث چی هستن که انتخاب واحد راحت تر بشه

    ممنونم خدا خیرتون بده

    یا حق

  33. سلام جناب مهندس . من کارشناسی مهندسی اجرایی عمران دارم به نظرتون کدام یک از گرایش های ارشد برای من مناسب هستند ؟ من خودم به سازه و زلزله بیشتر علاقه دارم که با ارشد این رشته ها به من محاسبات هم تعلق میگیره . اما اساتید ما میگفتند ،شما در ارشد نمیتونین سازه و زلزله بخونید چون کشش ندارین و مدیریت ساخت برای شما مناسبه .در ضمن من به رشته مدیریت ساخت هم علاقه دارم . آیا من میتونم در سه رشته مذکور در دانشگاه دولتی قبول شم . راه حل شما برای قبولی در دانشگاه دولتی چیه ؟

  34. سلام جناب مهندس . من کارشناسی مهندسی اجرایی عمران دارم به نظرتون کدام یک از گرایش های ارشد برای من مناسب هستند ؟ من خودم به سازه و زلزله بیشتر علاقه دارم که با ارشد این رشته ها به من محاسبات هم تعلق میگیره . اما اساتید ما میگفتند ،شما در ارشد نمیتونین سازه و زلزله بخونید چون کشش ندارین و مدیریت ساخت برای شما مناسبه .در ضمن من به رشته مدیریت ساخت هم علاقه دارم . آیا من میتونم در سه رشته مذکور در دانشگاه دولتی قبول شم . راه حل شما برای قبولی در دانشگاه دولتی چیه ؟

  35. با توجه به سختی قبولی مدیریت ساخت ارزش داره هزینه کرد و توی دانشگاه ازاد این رشته رو خوند ؟؟واسه ازاد چه رتبه ای لازمه که بتونی این گرایش و بیاری؟؟؟

  36. باسلام میخواستم ببینم قبولی گرایش مدیریت ساخت درخارج چجوریه واینکه این رشته میتونه یه راهی برای تحقیق وپژوهش باشه؟

    • سلام
      بله چرا که نه مدیریت علی رغم رشته سازه جای زیادی برای پژوهش داره
      خیلی مسائل هست
      BIM و یا مسائل اقتصادی و خیلی چیزای دیگه ….

  37. با سلام خدمت جناب مهندس
    بنده ارشد سازه دانشگاه تربيت مدرس ميخونم.
    ميخواستم بدونم دكتري رو ميتونم مديريت ساخت بخونم. موضوع پايان نامم هم بهينه سازي هستش
    باتشكر

  38. سلام بنده دارای مدرک کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد حقوق ثبت املاک می باشم وهمچنین کارشناسی عمران هم دارم میخواهم ارشد مدیریت ساخت بخونم با توجه به اینکه من در رشته حقوقم به طور کامل دروس مربوط به حقوق ساخت وساز و شاختمانی را خوانده ام و همچنین عمران هم دارم ایا میتونم بین این دو رشته ارتباظی برقرار کنم برای کارم؟تو چه زمینه هایی موفق ترم؟

  39. با سلام و تشکر
    آخرین رتبه ی قبولی برای رشته مدیریت ساخت در مقطع ارشد – روزانه در یکی از دانشکاه های تهران چقدر است؟
    ممنون

  40. از پاسخ شما سپاسگذارم آقاي مهندس كاوياني

  41. با سلام
    آقاي مهندس كاوياني ضمن تشكر از حسن توجه شما به مشاوره به علاقه مندان و داوطلبان، بنده با توجه به شرايط،علايق و تفكرم ميخواستم از محضرتون مشاوره بگيرم تا از تجربه و تخصص شما در رابطه با كارشناسي ارشد و مخصوصا كاربردي بودن رشته ها با توجه به تواناييها و سلايق و شرايط افراد كمك بگيرم.
    بنده در حال حاضر كمتر از يك سال است كه كارمند پيماني-رسمي مي باشم. بعد از حدود 5سال كار تخصصي رشته مهندسي عمران(رشته تحصيلي خودم) در پروژه هاي كارگاهي و بعد پالايشگاهي(اجرا-نظارت-دفاتر فني-صورت وضعيت و امور پيمان و قراردادها) به انتخاب خودم و به دلايلي وارد كار ثابت و كارمندي شدم كه آن هم مربوط به امور عمراني مي باشد. حال براي ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد علاقه ي زيادي به مهندسي خاك و پي(ژئوتكنيك)دارم كه از ديرباز هم داشته ام و از طرفي هم باتوجه به شرايط فعلي كاري و موقعيتي كه دارم،جديدا علاقه مند شدم در رشته ي مديريت ساخت و يا MBA ادامه تحصيل دهم.به نظر شما با توجه به شرايطي كه دارم و ضمن در نظر گرفتن علاقه ام به ژئوتكنيك كدام راه براي بنده پرفايده تر و با آينده نگري بهتري است؟ و لطفا توضيحي هم در مورد MBA بدهيد.
    ممنون ميشم بنده را راهنمايي كنيد..

    • هر دو رشته خوب و مدیریتی هستند و رشته های مناسبی برای شما محسوب می شوند.
      با این حال رشته مدیریت ساخت بیش تر در فضای ساختی بوده و از این رو با علایق شما سازگار است
      بنده موارد متعددی مانند شما دیدم ک هدف خود را رشته مدیریت ساخت قرار داده اند
      با این حال قبولی در این رشته اندکی دشوار بوده و صبر و تحمل بیش تری می خواهد

  42. سلام آقای مهندس
    امسال ژئوتکنیک تهران مرکزی قبول شدم و در حال حاضر دانشجو هستم ولی برای نیمسال دوم مدیریت ساخت کرج قبول شدم،متاسفانه دو دل هستم در انتخاب(با توجه به بازار کار در داخل یا خارج و همینطور در صورت خروج از کشور جهت کار و یا ادامه تحصیل)
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  43. سلام و خسته نباشید
    من کارشناسی مهندسی مدیریت پروژه پیام نور هستم و سابقه کاری در پروژه های عمرانی از قبل داشتم. در این دوره رکودپروژه ها می خواهم ادامه تحصیل بدهم. به مکانیک خاک و در ضمن به مدیریت ساخت هم با توجه به رشته تحصیلی و سوابق کاریم علاقه دارم. برای گرایشم در ارشد شما چه توصیه ای میکنید؟ ممنون

    • سلام مرسی
      در مدیریت ساخت شک نکنید با این اوصاف

      • ممنون
        برای قبولی در کنکور سراسری ارشداین رشته روی چه درسایی می بایست کارکنم ؟در ضمن کدوم دانشگاهها این رشته رو دارن؟این رو بگم تمام واحدهای تخصصی در لیست بالا جزء واحهای کارشناسی رشتمون هست نمراتشو قبول میکنن یا دوباره باید بگذرونیم. ممنون از پاسخگوییتان

    • باید کنکور ارشد عمران رو بدین
      در عمران گرایش ها جدا نیستند
      خوشبختانه فعلا دانشگاه های خاص و کمی این گرایش رو دارن و هنوز این گرایش علی رغم بقیه گرایش ها خراب نشده

  44. باسلام خدمت جناب جهندس کاویانی
    جناب مهندس اگر امکان داره در مورد منابع و کتب مورد نیاز برای قبولی در این رشته هم توضیحی بفرمایید و اینکه گویا ازمون ارشد سال 96 برای دانشگاههای دولتی و آزاد ادغام شده و آیا این روی نحوه مطالعه و منابع درسی تاثیری میذاره یا خیر.
    ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید.

  45. سلام آقای مهندس عزیز
    بین گرایش ارشد مدیریت پروژه و ساخت و ارشد مهندسی مدیریت ساخت کدوم یک الان بازار کار بهتری داره و تفاوت عمده ای دارند یانه؟
    برای فارغ التحصیلان عمران کدوم کدوم کاربردی تره و میتونه موثرتر باشه؟ با توجه به این که ارشد مدیریت پروژه زیر مجموعه رشته معماری است

  46. با سلام و وقت بخیر
    جناب مهندس یه سوال داشتم از خدمتتون.من فارغ التحصیل مهندسی معماری هستم و الان برای کارشناسی ارشد میخوام رشته مهندسی و مدیریت ساخت بخونم دانشگاه ازاد یزد.الان ک زمان تکیمل ظرفیت هست میخوام شرکت کنم.با توجه به اینکه رشته من معماری بوده بنظر شما میتونم در این رشته موفق بشم یا خیر.و ضمن اینکه به درسهای مدیریتی هم علاقه دارم.ممنونم از توجهتون

    • سلام خانم مهرناز
      هر دو رشته نو هستن
      هر دو در زمینه مدیریت پروژه مانور میدن
      با این حال اونی ک تو معماری هست وسیع تره و از دید کلان ب پروژه نگاه می کنه
      از دید بالا مدیریت پروژه و ساخت میگه ما اول چشم انداز داریم. بعد طرح ملی بعدش به پروژه ها میرسیم..رشته مدیریت ساخت یشتر عملیاتی است و با خود پروژه کار داره.. رشته مدیریت پروژه و ساخت تو مباحث و طرح توسعه و… هم میره

  47. سلام آقای مهندس من ارشد مدیریت ساخت دانشگاه آزاد واحد یزد قبول شدم .میخواستم بدونم سطح علمی این دانشگاه چطوره و آیا ارزش صرف وقت را داره یا نه ؟ برای ادامه تحصیل مقطع دکترا رشته مدیریت ساخت در دانشگاههای سراسری فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد شانس قبولیشون چطور بوده؟ ممنونم اگر راهنمایی کنید.

    • مدیریت ساخت قبول شدن در دانشگاه سراسری بسیار سخته
      به نظرم اگه واقعا مدیریت ساختو میخوای و در توانت سختی کنکور رو نمی بینی همونو بخون
      کنکور دکترا الان خیلی ساده تر شده
      قدیما تقریبا همه اش مصاحبه بود ولی الان تاثیر مصاحبه خیلی کم شده و کنکور تقریبا روی آزمون می چرخه

      • متشکرم از راهنماییتون

        یک سوال دیگه که دارم این که بین گرایش ارشد مدیریت پروژه و ساخت و ارشد مهندسی مدیریت ساخت کدوم یک الان بازار کار بهتری داره و تفاوت عمده ای دارند یانه؟ و برای مهندسین عمران کدوم کاربردی تره با توجه به این که ارشد مدیریت پروژه زیر مجموعه رشته معماری است
        ممنونم

  48. سلام خدمت شما دوست عزیز که زحمت می کشید و ما رو راهنمایی می کنید
    من لیسانس عمرانم و تو کنکور امسال دانشگاه خواجه نصیر گرایش سازه قبول شدم.ولی از همون جلسه اول که رفتم سر کلاس احساس کردم هیچ علاقه ای بهش ندارم.من علاقه خودم مدیریت ساخت بود ولی خب نتونستم قبول شم.حالا واسه خودم سه تا گزینه دارم:1-تغییر گرایش از سازه به محیط زیست2-انصراف و برا کنکور سال بعد خوندن3-انصراف و سربازی.
    سوال اول:با توجه به اینکه علاقم به مدیریت ساخت هستش بنظرتون کدوم گزینه برام بهتره؟؟
    سوال دوم:اگه ارشد محیط زیست بخونم و بخوام دکترا مدیریت ساخت برم بنظرتون به مشکل برمیخورم؟؟ینی اینکه بنظر شما بهتره بمونم سال بعد یا اینکه اگه محیط زیست برم برا دکترای مدیریت ساخت موفق میشم.
    امیدوارم تونسته باشم سوالمو برسونم!
    ممنون.

    • دوست خوبم تو رفتی تو یه گرایشی ک اصلا راه فراری نداره!
      سازه کلا خیلی غیرمنعطف هست و موثوع برای پایان نامه اش گیر نمیاد
      به نظرم برو تو محیط زیست و روی HSE کار کن تا یه جوری بیفتی تو خط مدیریت ساخت
      دکترا هم برو مدیریت مشکلی نیست

  49. سلام, من ارشد مديريت ساخت دانشگاه غير انتفاعی قبول شدم به نظرتون ميارزه که برم؟؟ جواب بديد لطفا,

  50. آقاي مهندس كاوياني؛ سلام.
    من دانشجوي ترم آخر كارشناسي ارشد گرايش سازه هستم. من خيلي علاقه به رشته مهندسي و مديريت ساخت داشتم، منتها تو شهر ما اين گرايش رو نداشتند و من هم برام امكانپذير نبود كه بخوام برم شهر ديگه اي ادامه بدم. حالا ميتونم مقطع دكتري رو تغيير گرايش بدم و مديريت ساخت بخونم؟
    ممنون ميشم اگه نظر شما رو هم راجع به آينده اين رشته و كاري كه من ميخوام انجام بدم بدونم.

    • بله می تونین
      خیلی ها این کار رو می کنن
      اتفاقا من همین دیروز یه دوستی رو توی دانشگاه تهران دیدم که ارشد رو از دانشگاه فردوسی گرفته بود و بعدش اومده بود مدیریت ساخت دکترا بخونه
      امیدوارم موفق باشین
      در مورد کار هم راستش فعلا خوب نیست ولی همیشه که این طوری نمی مونه 🙂

  51. لي لي زانوسي

    سلام خسته نباشيد
    ممنون از مطالب مفيدتون! ??
    من ليسانس عمران دارم و ميخوام براي ارشد مديريت ساخت شركت كنم
    ميخواستم بپرسم به غير از تهران چه شهرايي اين رشته رو دارن و اينكه شما چه منابعي را براي ارشد اين رشته معرفي ميكنيد
    با تشكر

  52. سلام اقا امین
    خداقوت و تبریک بخاطر سایت و مطالب فوق العادتون…
    بنده امسال کنکور ارشد میخوام شرکت کنم و دارم میخونم واسه مدیریت ساخت دانشگاه خوب مثه تهران و شریف…ولی بعضی مواقع با ابهام در مورد انتخابم یعنی مدیریت ساخت مواجه میشم چون قصد موندن تو ایرانرو ندارم و دوست دارم برا اونور بخونم..درخواستی که دارم اینه که زمینه فعالیت اصلی بنده دقیقا چیه؟شما که مدیریت هستید ایا دیدگاهتون کاملا روشنه یا صرفا بخاطر بازار کار یا اشباع شدن رشته های دیگه مدیریت اومدید؟؟خلاصه کمکم کنید بلکه ازین بلاتکلیفی دربیایم رفیق..
    ممنون میشم که جوابتون رو برام ایمیل کنید..
    مرسی…

    • اتفاقا سوال فوق العاده ای بود دوست خوبم
      بسیاری از دوستان این سوال رو دارن و من هم از شما ممنونم که این رو مطرح کردین
      ببینین من الان از موقعیت فعلیم به شدت راضی هستم و دوباره هم برگردم مدیریت ساخت رو انتخاب می کنم چرا که در شرایط کاری الان قطعا مدیریت ساخت از بقیه بهتر هست
      برای اپلای کردن خب حمل و نقل و محیط زیست تو عمران بیش تر روی بورسه
      ولی خب شما اگه موفقیت قطعی رو میخواین و میخوای که به پول قطعی برسی می تونی با جرئت کنکور پزشکی بدی

      • ممنون از کمکتون اقا امین.
        اقا امین ولی من عاشق عمرانم اصلا نمیتونم به چیز دیگه ای حتی پزشکی فکر هم کنم!!!
        اقا امین منظور من این بود که کسی که مدیریت میخونه زمینه کاریش چیه ؟؟؟مثلا سازه طراحی سازست !!خاک مسائل مربوط به خاک !!!ولی مدیریت رو اصا هیچ اطلاعاتی در موردش ندارم …
        ممنون میشم که کمکم کنید!!

        • مدیریت هم مدیریت پروژه و یا کنترل پروژه
          ولی خب در ایران مدیریت یا دست اقوام درجه یک می افته یا اونایی ک خیلی کار کردن و تجربه عظیمی دارن
          من شنیدم تو همین مدیریت یه پسر جوان با پارتی ماهی 20 درامد داشته
          از طریق تجربه هم راستش تو 40 یا 50 سالگی ب این درامد میرسی ک عملا زیاد لازم نداری تو اون سن

          • بازم ممنون اقا امین.
            میشه یه سوال دیگه بپرسم؟؟
            بین دانشگاه های که مدیریت ارائه میدن کدومشون بنظر شما برتره؟؟
            منظورم اینه که تجربه استادا یا سطح علمی در این زمینه یا مثلا ارتباط دانشگاه با پروژه های در حال ساخت یا اینکه برای اپلای گرفتن…نه صرفا بخاطر اسمشون مثلا شریف شنیدم که مدیریتش قوی نیست!!

          • نگفتید بهترین دانشگاه کدومه ها!!

    • شرمنده دیدگاه ها وقتی تو در تو میشن مشکل میشه ج دادنش
      اما پاسخ:
      بدون تعصب عرض می کنم
      دانشگاه خودمون دانشگاه تهران ?
      قطعا بهترین هست مخصوصا در این گرایش
      طبق آمار usnews هم دانشگاه تهران بهترین دانشگاه مهندسی در ایران و 63 امین دانشگاه فنی جهان انتخاب شد

  53. سلام می خواستم ببینم مدیریت ساخت دکتری هم داره توی ایران؟

  54. سلام وقت بخیر.بنده کارشناسی رشته عمران آب و فاضلاب دارم..آیا این رشته در نظام مهندسی نظارت کاربردی دارد .و این رشته دانشگاهی در بازار کار چه کاربردی دارد..ممنون

  55. سلام.خسته نباشید. من کارشناسی الکترونیک دارم اما به واسطه کانال های تلگرام با مدیریت ساخت آشنا شدم و خیلی علاقه مند شدم. میخواستم ببینم من میتونم تو این رشته ادامه تحصیل بدم؟

    • سلام
      چرا نتونین ؟
      خیلی از افرادی که میان توی رشته های مدیریتی قبلش رشته های دیگه ای خوندن
      فقط قبلش خوب به انتخابتون فکر کنین و از علاقه تون مطمئن بشین

      • سلام
        مچکرم از پاسخ تون
        میشه منابع آزمون و کمبود هایی رو که با توجه به تغییر رشته دارم و باید رفع کنم رو بهم بگید؟
        ممنون از لطفتون

        • رشته ای که شما دارین ، مرتبط با عمران نیست کلا
          شما باید درس های عمرانی رو استارتش رو بزنید
          ولی همون طور که گفتم باید ببینید که علاقه دارین یا نه و اگه علاقه دارین شروع کنین که این انتخاب هم باز مثل قبلی از آب درنیاد
          برای آشنایی کلی با کنکور مطالب سایت رو بخونید مثلا همین منابع ارشد عمران :
          https://omranmoshavere.ir/2015/12/03/%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%b9-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%b9%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%86/
          اگه واقعا علاقه دارین ، با توجه به این که حتی با کنکور ارشد عمران آشنا نیستین ولی می تونم بگم که احتمالش هست که به سادگی رتبه زیر 50 بگیرید و مدیریت تهران رو بیارید، چون خیلیا که ارشد می خونن، (حتی از دانشگاه های برتر!) هیچ علاقه ای ندارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *