خانه / نکات مشاوره ای / برنامه ی مطالعه در سال تحصیلی جدید برای کنکور ارشد

برنامه ی مطالعه در سال تحصیلی جدید برای کنکور ارشد

گاهی تنها چیزی که برای حل مشکلات نیاز است زمان است ، بعضا گفته می شود مشکلات را می بایست به زمان سپرد در این موارد در طول زمان مشکلات کم کم به خودی خود حل می شوند.

اما در بعضی مواقع اصلا این گونه نیست. جمله ی معروفی از افراد مختلفی در این مورد ذکر می شود :

(( زمان علیه ماست.))

6161

در مورد کنکور کارشناسی ارشد نیز کاملا حالت دوم برقرار است. گذراندن زمان به بیهودگی هیچ سودی نخواهد داشت.تغییر تاریخ آزمون کارشناسی ارشد به هر حال امری است که اتفاق افتاده است. گاهی بهتر است سعی کنید که به جای مقاومت در برابر تغییرات ، کمی انعطاف به خرج دهید.

اصلی ترین نشانه ی این انعطاف ، برنامه ریزی برای مطالعه در ماه های پیش رو برای کنکور ارشد است. اگرچه بسیاری از داوطلبان به شدت از این روند تغییر در تاریخ برگزاری شکایت داشته و هنوز نیز ابراز می دارند ، با این حال حقیقت این است که با شکایت و ناراحتی ، مشکلی برطرف نخواهد شد. هرچه برنامه ریزی سریع تر انجام گیرد ، داوطلب می تواند از سردرگمی رهایی یافته  و بدین وسیله ، زمان بیش تری بخرد.

در این جا با توجه به وضعیت تحصیلی داوطلبان مختلف ، حالت هایی را ذکر می کنیم:

1- داوطلبانی که فارغ التحصیل هستند:

نکته ی جالب این جاست که این داوطلبان به ظاهر تنها وقت بیش تری برای مطالعه برای کنکور دارند و از این جهت ، این تغییر کاملا به نفع آن ها خواهد بود. با این حال باید توجه داشت که با توجه به شواهد اخیر ، بیش ترین ضرر را در آزمون های مختلف کسانی متحمل می شوند که با خود فکر می کنند :

(( حالا زمان برای خواندن هست …))

مهم ترین عارضه ای که این افراد به آن دچار می گردند همین مسئله است. این داوطلبان پتانسیل بالایی برای رها کردن مطالعه دارند. چرا که با مسیری نه ماهه و کاملا یک نواخت رو به رو هستند. آن ها در این مسیر می بایست تنها زمان های خالی خود را به مطالعه اختصاص دهند.

مهم ترین راه حل این مشکل ، درآوردن این مسیر از یکنواختی است.

new-platform-uses-social-features-to-improve-online-education-c84d534271

جلسات مشاوره ، صحبت کردن با سایر داوطلبان و جویا شدن وضعیت مطالعه ی آنان و حضور فعال در کلاس های مختلف ، از راهکار های مقابله با این مشکل هستند که در مورد این داوطلبان به شدت توصیه می گردد.

2- داوطلبانی که کم تر از 20 واحد مانده دارند:

ظاهرا این داوطلبان از جمله مخالفان سرسخت تغییر تاریخ برگزاری آزمون کارشناسی ارشد هستند. چرا که برنامه ی سابق بسیاری از آنان مرخصی تحصیلی در نیمسال اول و مطالعه برای کنکور ارشد و پاس کردن کلیه ی واحدهای باقی مانده در نیمسال دوم بوده است.

لذا با توجه به این شرایط این داوطلبان به ناچار می بایست در برنامه ی تحصیلی خود تغییرات ایجاد کنند.

به عنوان اصلی ترین و نیز مهم ترین نکته باید گفت  که بر اساس یک قانون کلی در مطالعه ی کنکور ارشد ، هرچه به زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد نزدیک تر می شویم ، اهمیت مطالعه بیش تر می گردد. لحظه های آخر و روزهای آخر نزدیک به کنکور ارشد به شدت مهم و سرنوشت ساز هستند. در نتیجه میان دو نیمسال سال جاری نیمسال دوم که شامل تعطیلات نوروز هم می شود از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد. لذا این داوطلبان باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

از طرفی توصیه می شود که داوطلبان برای اخذ واحد ها تمرکز خود را روی نیمسال اول بگذارند. در نیمسال اول با توجه به فاصله ی زمانی از کنکور می توان بیش تر واحد ها را اخذ نمود. در برخی دانشگاه ها که تحویل پروژه ها مدت زمانی یک ساله دارند می توان آن ها را در نیمسال دوم اخذ نموده و انجام آن ها را تا زمان برگزاری کنکور به تعویق انداخت.

grad_cap

3- داوطلبانی که بیش از 20 واحد باقی مانده دارند:

همان طور که ذکر شد ، تمرکز داوطلبان می بایست بر روی نیمسال اول باشد. در نتیجه می بایست سعی شود که در نیمسال دوم تنها واحد هایی که زمان زیادی نمی گیرند و پاس کردن آن ها ساده است ، اخذ گردند. زمان جمع بندی فرصتی بسیار مهم و کلیدی است که می تواند نتیجه ی کنکور را به شدت ( حتی در حدود چندین برابر رتبه ) تغییر دهد . با توجه به این موضوع داشتن وقت آزاد کافی در نیمسال دوم امری ضروری به نظر می رسد.

با این حال اگر این داوطلبان واحدهای سنگینی دارند و به نظرشان برنامه ی تحصیلی آن ها نمی تواند در طول نیمسال دوم زمان لازم را برای آن ها ایجاد کند ، اکیدا توصیه می شود که از همین امروز مطالعه ی مباحث مختلف وقت گیر کنکور مانند تحلیل سازه ها ، مکانیک سیالات و … را  به همراه خلاصه برداری دقیق به صورت جدی شروع نمایند. فراموش نکنید که در این حالت نیمسال دوم صرفا برای جمع بندی مطالب آموخته شده خواهد بود و شما با توجه به میزان وقت خود قادر نخواهید بود که هیچ مطلب جدیدی در آن بیاموزید، لذا می بایست مطالعه ی کلیه ی مطالب تا رسیدن به نیمسال دوم به پایان برسند.

درباره امین کاویانی

امین کاویانی هستم . دانشجوی مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه تهران. در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران سال ۹۴ توانستم رتبه ی ۴۷ کسب کنم. علاقه مند هستم که در زمینه مشاوره به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد عمران کمک کنم.

هم چنین بخوانید:

ارشد عمران

هدف + تلاش = موفقیت (بخش اول)

همه ما رویاها و آرزوهایی داریم … همه ما در اعماق روح خود می خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *