آیا حذف بتن در کنکور ارشد لازم است ؟

 عمران مشاوره - بتن ارشد عمران

اگر شما داوطلب آزمون کارشناسی ارشد عمران هستید ، به احتمال بسیار زیاد تا کنون توصیه ی دوستان مبنی بر حذف درس بتن را شنیده اید ،راستش را بخواهید ، در این مورد گفته ها بسیار متفاوت است. اگر از متصدی های برخی موسسات که در زمینه ی آزمون کارشناسی ارشد عمران فعالیت می کنند نیز سوال کنید ، برای نفع خودشان قطعا شرکت در کلاس های بتن آن موسسه و حذف نکردن این درس را به شما توصیه خواهند نمود.

حال می خواهیم یک به بررسی یک سوال بپردازیم:

سوال : دلیلی که همه برای حذف درس سازه های بتنی در کنکور ارشد عمران ذکر می کنند چیست ؟

پاسخ : در واقع دلیلی که برای حذف بتن ارشد عمران از بسیاری از داوطلبان ذکر می شود ، یک دلیل کاملا تجربی بوده و اگر منطقی به آن نگاه شود ، اصلا قانع کننده و اصولی به نظر نخواهد رسید. آن ها بر این باورند که با توجه به روند طرح سوالات درس سازه های بتنی در سال های اخیر کنکور ارشد عمران ، حذف مطالعه ی بتن از برنامه ی درسی از لحاظ زمانی ، به صرفه تر خواهد بود. با این حال مسلما این دلیل به هیچ عنوان قانع کننده نخواهد بود، چرا که هیچ تضمینی بر روی نحوه ی طرح سوالات توسط طراحان در سال های مختلف وجود نخواهد داشت.

با این حال این را نیز بگویم که بنده افراد بسیاری را مشاهده کردم که زمان نسبتا قابل توجهی را به مطالعه ی بتن ارشد اختصاص داده اند و در آخر نیز موفق به کسب امتیاز حتی یک تست از این درس نشده اند.شاید اگر حدود یک ساعت با آن ها صحبت کنید از درس سازه های بتنی به کلی متنفر شوید!!!

به هر حال اغلب بر این باورند که این حالت مطالعه که از آن هیچ امتیازی برای کنکور حاصل نشود را می توان اتلاف وقت در نظر گرفت.

علی رغم این موضوع به نظر می رسد که این دیدگاه را نمی توان به طور قطعی و  کامل درست دانست . چرا که درس سازه های بتن آرمه در واقع یکی  از مهم ترین دروس رشته ی مهندسی عمران تلقی شده و در صورتی که دانشجویان در ادامه به تحصیل در رشته های سازه و یا زلزله و حتی تا حدودی مدیریت ساخت  گرایش داشته باشند نیز مطالعه ی این درس برای آنان امری ضروری خواهد بود.(یعنی به نظر بنده اتلاف وقت معنای زیادی نخواهد داشت.)

 به علاوه با داشتن یک مطالعه ی نسبتا جزئی از این درس می توان در صورت تغییر حالت کلی سوالات کنکور ، حداقل به سوالات ساده ی آن پاسخ داد.

به عنوان مثال در کنکور ارشد عمران سال 92 اولین سوال مطرح شده از درس بتن آرمه سوال زیر بود:

سوال بتن ارشد عمران 92

اگرچه در این سوال گزینه ها ، بسیار هوشمندانه مطرح شده اند (جالب بود در هنگام بررسی کردن متوجه شدم که حتی برخی موسسات منتشر کننده ی پاسخ نامه ی تشریحی در حل آن اشکالاتی داشتند.) ، لیکن با داشتن اندکی مطالعه ی حتی سطحی در مبحث بتن و نیز روند تسلیم شدن فولاد و گسیختگی تیر ها می توان به سادگی به آن پاسخ داد. ( به علاوه ، کل مدت زمانی که حل این تست از یک داوطلب می گیرد بین 30 ثانیه تا 1 دقیقه است چون نیازی به هیچ گونه محاسبات ندارد.)

گاهی واقعا متوجه نمی شوم که چرا می گویند که بتن در ارشد عمران یک معضل است!!!

جالب است که سوال دوم این آزمون نیز چنین حالتی داشت:

 سوال بتن ارشد عمران

اگرچه این سوال به حل کردن و اندکی محاسبات نیاز دارد ، اما به راحتی می توان در عرض مدت زمان نسبتا کمی جواب آن را به دست آورد ، به حل آن که در زیر آمده نگاه کنید:

نکته ی مهمی که من همواره برای دوستان بازگو می کنم این است که در دال های دوطرفه (نسبت اضلاع دال کم تر از 2) بار گسترده در سطح به نسبت عکس توان چهارم اضلاع توزیع می گردد:

با توجه به نکته ی بالا برای سهم دهانه ی کوچک تر خواهیم داشت:

2015-10-15_11-04-31

حال که میزان بار در راستای کوچک تر مشخص شد کافی است از فرمول بسیار معروف 2015-10-15_11-05-05  استفاده کنیم، لذا برای حداکثر لنگر خواهیم داشت:

2015-10-15_11-04-44

تمام شد!

کلا دو محاسبه ی دو عبارت نیاز بود . حال تنها کاری که می بایست انجام شود ، این است که گزینه ی مورد نظر را در پاسخ برگ علامت بزنیم!

این فقط دو سوال اول بود. در صورت علاقه داشتن می توانید تمام سوالات بتن ارشد عمران در سال های مختلف را بررسی نمایید.

نظر شما چیست ؟ آیا حاضرید این درس را به کلی حذف کنید و این تست های یک دقیقه ای را از دست بدهید ؟؟؟؟

 

عمران مشاوره -کارشناسی ارشد عمران

کانال موزیک تلگرام pmc

درباره امین کاویانی

امین کاویانی هستم . دانشجوی مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه تهران. در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران سال ۹۴ توانستم رتبه ی ۴۷ کسب کنم. علاقه مند هستم که در زمینه مشاوره به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد عمران کمک کنم.

هم چنین بخوانید:

زبان ارشد عمران

با زبان کنکور ارشد عمران چه باید کرد؟ (بخش دوم)

در قسمت قبل گفتیم که در آزمون کارشناسی ارشد عمران، زبان انگلیسی به هیچ عنوان حذف پذیر …

8 دیدگاه

  1. با سلام،من ترم آخر رشته مهندسی عمران هستم و میخوام کنکور ارشد بدم،تقریبا تا کنکور ارشد از الان ۱۰ماه وقت هست،به نظر شما میتونم تو این مدت رتبه بیارم؟! شما همیشه مینویسین ۶ساعت در روز مطالعه، تو ۱۰ماه میرسم؟! اگه امکان داره راهنماییم کنین. در ضمن من میخوام ارشد مدیریت ساخت قبول بشم.

  2. از الان تا زمانی که واس کنکور مونده میشه با روزی پنج ساعت جواب گرفت؟؟؟

  3. با سلام بنظر شما من برای ارشد درس ریاضی رو حذف کنم یا نه چون دیدم خیلی ها این درس رو حذف کردن

  4. با عرض سلام و درود
    من میخوام بدونم با این اوصاف حالا اگه درسی یا درسهایی رو بدلیل کمبود وقت یا عوم تسلط کافی و… حذف کنیم کدوم درس ها در اولویت قرار میگیرن؟
    و یه سوال دیگه هم دارم اینکه میشه کسی ترم 6 ارشد بده با این فرض که 6 ترمه داره دانشگاشو تموم میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *