خانه / اخبار / انتقاد جدی معاونت وزارت علوم از گرایش شدید دانشجویان ارشد عمران به مقطع دکترا

انتقاد جدی معاونت وزارت علوم از گرایش شدید دانشجویان ارشد عمران به مقطع دکترا

بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد عمران پس از پایان تحصیلات از شرایط کاری ابراز نارضایتی نموده و در همین راستا به دنبال تحصیل در مقطع دکترا می باشند. در همین راستا معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما همه به دنبال دکتر شدن هستند که این امر در حال آسیب زدن به خروجی دانشگاه هاست.به گزارش ایرنا، وحید احمدی روز پنجشنبه در جلسه ی  هم اندیشی ‘مناطق ویژه علم و فناوری کشور’ که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد ،افزود:میزان ۴۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو برخی دانشگاه ها به دوره دکترا اختصاص یافته است اما آیا مملکت به این تعداد دکتر نیاز دارد؟

به هر حال دانشجویان پس از شرکت در کنکور ارشد عمران ، دکتری را در ادامه ی راه می بینند . در ادامه وی اظهار داشت : این نکته نشان می دهد که از نظر ساختار دانشجویی بشدت دچار آسیب هستیم و این گرایش به تحصیل در مقطع دکترا ازجمله  معضلاتی است که هم اکنون با آن مواجه می باشیم.

احمدی گفت: البته باید به تحصیلات تکمیلی (همانند کارشناسی ارشد عمران) توجه ویژه شود چون بیشترین سرمایه ما در دانشگاه ها همین دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند اما صنعت و بازار کار کشور پذیرای این همه دکتر و دانش آموخته تحصیلات تکمیلی نیست و دانشگاه ها هم ظرفیت پذیرش این همه دکتر را ندارند.

وی هم چنین افزود: مهمترین دغدغه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم ، مسئله ی ارتقای کیفیت است لذا این معاونت طی دو سال گذشته به افزایش تعداد مجلات و پژوهشگران و انجمن های علمی با دید انقباضی نگاه کرده اما در زمینه ارتباط با صنعت همانند کار برای ارشد عمران که ازجمله سیاست های رسمی ماست برخورد انبساطی داشته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: هرم علمی و دانشجویی کشور دچار نقص و آسیب است و باید از نظر منابع انسانی، علمی و ساختاری بسیار دقت کنیم.

با توجه به تعداد زیاد دانشجویان کنکور ارشد عمران که بسیاری وارد دانشگاه ها می شوند ، احمدی گفت: تعداد جمعیت دانشجویان ما خیلی زیاد است و تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه ها به نسبت تعداد دانشجویان مناسب نیست و هرم اعضای هیات علمی بسیاری از دانشگاه های ما با هرم کارمند و دانشجویان آنها همخوانی ندارد.

تعداد داوطلب و پتانسیل ظرفیت کنکور ارشد عمران

 

جالب این جاست که کنکور کارشناسی ارشد رشته ی عمران داوطلب بسیار زیاد حدود ۳۰ هزار نفری و تعداد پذیرش کمی دارد در همین راستا وی افزود: ۲۸۰۰ مرکز آموزشی، پژوهشی در کشور وجود دارد که این تعداد هم خوب است و هم خوب نیست چرا که به طور مثال در زمینه تقسیم و توزیع بودجه، با این تعداد مرکز دچار مشکل می شویم زیرا منابع مالی ما به غیر از دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های غیرانتفاعی، همه دولتی است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی معتقد بود سهم تحقیق و توسعه از جی.دی.پی ۸۷ صدم درصد است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این رقم را ۴۶ صدم درصد برآورد کرده بود و بر سر این رقم اختلاف نظر وجود داشت.

احمدی افزود: مرکز پژوهش های مجلس هم این رقم را ۴۵ صدم درصد و مرکز پژوهش های استراتژیک هم این رقم را حدود ۴۶ صدم درصد اعلام کرده بود.

وی گفت: طی چند روز گذشته سازمان مدیریت و برنامه ریزی بخشنامه ای را ابلاغ و رقم وزارت علوم را پذیرفت لذا این بخشنامه قدم بسیار موثری است که عدد سهم تحقیقات به عدد برنامه برسد.

هم چنین وی اظهار کرد: در پیش نویس برنامه ششم ابلاغ شده بود که این برنامه چهار موضوع خاص از جمله آب، محیط زیست و انرژی دارد اما به موضوع علم و فناوری به عنوان موضوع خاص نگاه نشده بود.

وی ادامه داد: وزارت علوم با پیگیری دائم و مستمر موضوع علم و فناوری را نیز به عنوان یکی از موضوعات خاص برنامه ششم گنجاند و به این مساله در بخشنامه مذکور تصریح شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: برخی دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی در موضوع پژوهش و فناوری هزینه اختصاصی نمی کنند در حالی که باید حداقل ۱۵ درصد اعتبارات خود را صرف پژوهش نمایند.

در ادامه احمدی ابراز امیدواری کرد سامانه شبکه آزمایشگاهی علمی ایران (شاعا) و نیز شبکه علمی کشور و شبکه محاسبات پیشرفته کشور که در داخل شبکه علمی پیش بینی شده است بزودی راه اندازی شود.

وی گفت: تاکید در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری بر ساماندهی، نظام دهی و بهره برداری موثر است به نحوی که جمعیت علمی کشور هرم پایدار و متناسب داشته باشد.

 

عمران مشاوره – کنکور کارشناسی ارشد عمران

درباره امین کاویانی

امین کاویانی هستم . دانشجوی مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه تهران. در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران سال ۹۴ توانستم رتبه ی ۴۷ کسب کنم. علاقه مند هستم که در زمینه مشاوره به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد عمران کمک کنم.

هم چنین بخوانید:

تسلیت به مناسب فاجعه وحشتناک سربازان

متاسفانه خبردار شدیم که حادثه ای بسیار دردناک که دل هر انسانی را به درد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *